Nowe sieci handlowe walczą o polski rynek

Nowe sieci handlowe walczą o polski rynek

W mijającym roku na polskim rynku pojawiały się nowe marki handlowe. Choć trwa ekspansja zagranicznych marek, to jednocześnie z rynku zniknęło kilka firm z obcym kapitałem.


- W 2023 r. do list najemców polskich centrów handlowych dołączyły marki dotychczas znane na Zachodzie, takie jak LUSH, Popeyes - mówi w rozmowie z MarketNews24 Wojciech Wojtowicz, analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, Colliers.

Brytyjska firma LUSH została założona w 1995 r. i jest znana na całym świecie jako twórca bomby kąpielowej. W swojej ofercie posiada ponad 300 produktów do zrównoważonej i świeżej pielęgnacji skóry oraz włosów. Cały asortyment jest produkowany etycznie, 60% produktów jest sprzedawanych bez opakowań, 100% z nich jest wegetariańskich, a 92% wegańskich.

Popeyes, założona w 1972 r. w Stanach Zjednoczonych, jest jedną z największych na świecie restauracji szybkiej obsługi z kurczakiem, z prawie 4200 restauracjami w USA i na całym świecie.

Na polskim rynku swoją aktywność zwiększyły marki zza wschodniej granicy. W ostatnich miesiącach pojawiły się marki Candy POP (sprzedawca słodyczy z Litwy) i Solmar (to odzieżowa marka znana z ukraińskiej listy Forbes).

- W 2023 roku obserwujemy wzmożone zainteresowanie polskim rynkiem operatorów sieci dyskontowych oraz marek ekonomicznych – komentuje Wojciech Wojtowicz, ekspert Colliers. – Wśród nich wymienić możemy niemiecką markę Woolworth, która otworzyła swój pierwszy sklep w Polsce (w Krakowie).

Swoją ekspansję zwiększają takie marki, jak Action, Dealz, Pepco, Kik, TEDi.

Pepco to europejska sieć detaliczna oferującą odzież i produkty dla domu w niskich cenach. Sieć w grudniu 2022 liczyła ponad 2,9 tysiąca sklepów. Firma powstała pod koniec 1999 w Polsce jako oddział brytyjskiego Brown&Jackson. W wyniku słabych wyników finansowych w 2002 r. spółka sprzedała cztery sieci, w tym B&J Poland, południowoafrykańskiemu udziałowcowi firmie Tradegro.. W wyniku zmian kapitałowych w ramach holdingu, w 2004 r. spółka została przejęta przez firmę Pepkor z siedzibą w RPA, wówczas zmieniono logo oraz nazwę firmy na Pepco. W listopadzie 2014 firmaSteinhoff International Holdings przejęła spółkę Pepkor za 5,7 mld USD. Sieć sklepów wchodzi w skład Pepco Group, notowanej na GPW. Dealz – to sieć sklepów należąca do Pepco Group.

Action to holenderska sieć dyskontów niespożywczych. Ma ponad 2 300 sklepów w 11 krajach. Kupuje hurtowo, aby móc oferować produkty pod marką własną oraz marki premium w jak najniższej cenie.

KiK to niemiecka sieć dyskontów tekstylnych. Zatrudnia ponad 26 tys. pracowników, ma ponad 3500 sklepów w całej Europie (dane za 2020 r.) i jest reprezentowane w 11 krajach. Stanowi największą sieć dyskontów tekstylnych w Niemczech i należy do dziesięciu największych firm sieci handlowych na rynku sprzedaży detalicznej w tym kraju. Jest ponadto jedną z wiodących sieci detalicznych na rynku europejskim. Nazwa przedsiębiorstwa, KiK, jest akronimem utworzonym od pierwszych liter Kunde ist König („Klient jest królem”). Firma została założona w 1994 r.

TEDi ma 3 tys. sklepów w 15 krajach w Europie. Założone w 2004 r. w Dortmundzie przedsiębiorstwo należy do wiodących firm w branży oferującej artykuły pierwszej potrzeby w gospodarstwie domowym.

Jednocześnie Polskę opuściły marki takie, jak niemiecka Orsay czy hiszpańska Sfera.

W związku z sankcjami nałożonymi na firmy związane z kapitałem rosyjskim nasz rynek opuściły Mere, Go Sport.

- W ostatnich tygodniach ogłoszono planowane wyjście z Polski sieci spożywczych SPAR – dodaje W.Wojtowicz.

Spar, to holenderskie przedsiębiorstwo założone w 1932 r., które jest największą na świecie franczyzową siecią sprzedaży detalicznej. Sklepy Spar funkcjonują w 48 krajach na 4 kontynentach.

Źródło: MarketNews24
MarketNews24