Znaki towarowe - co trzeba o nich wiedzieć?

Znaki towarowe - sprawdź, co trzeba o nich wiedzieć!

Podstawowa wiedza dotycząca znaków towarowych może okazać się niezwykle przydatna zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Znaki towarowe są oznaczeniami, które umożliwiają odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i usług innego, co odgrywa w gospodarce rynkowej bardzo istotną rolę. Co jeszcze warto o nich wiedzieć? W poniższym artykule odpowiadamy!


Znak towarowy - definicja

Z dokładnym znaczeniem tego pojęcia możemy zapoznać się w Urzędzie Patentowym RP. Na oficjalnej stronie rządowej widnieje informacja, że “Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów i/lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i/lub usług innego przedsiębiorcy oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej na znaku.”

Rozwinięcie oraz wyjaśnienie poszczególnych elementów tej definicji dostępne jest na stronie poznańskiej kancelarii adwokackiej: https://smadwokaci.pl/aktualnosci/prawo-gospodarcze/znaki-towarowe/.

Jak zarejestrować znak towarowy?

Do rejestracji znaku towarowego potrzebny będzie odpowiedni, sporządzony pisemnie formularz. Nierzadko dobrym rozwiązaniem jest konsultacja z doświadczonym w zakresie prawa gospodarczego prawnikiem (https://smadwokaci.pl/obszary-praktyki/prawo-gospodarcze/) - dzięki temu upewnimy się, że proces rejestracji będzie łatwy i zakończy się sukcesem. 

Jak zarejestrować znak towarowy?

W treści formularza powinny znaleźć się dane takie jak informacje pozwalające na identyfikację wnioskodawcy i jego ewentualnego pełnomocnika oraz informacje na temat samego znaku towarowego (dokładny jego opis, egzemplarz fotografii znaku towarowego, jeśli znak ten wyrażono w postaci rysunków lub kompozycji, a jeśli dany znak towarowy wyrażono jako znak multimedialny, konieczne jest dołączenie egzemplarzy informatycznych nośników danych). Zgłoszenie powinno zawierać również dowód uiszczenia opłaty, dowód pierwszeństwa, regulamin znaku oraz ewentualne pełnomocnictwo.

Przed rejestracją warto zastanowić się nad obszarem ochrony - możliwa jest ochrona znaku towarowego w 3 różnych systemach. Jest to ochrona znaku na terenie Polski, na obszarze danego regionu, a także w krajach, które należą do systemu madryckiego.

Kryteria znaków towarowych

Nie każdy wie, że aby można byłoby udzielić ochrony na znak towarowy, musi on spełniać jednocześnie dwa, łączne kryteria:

  1. musi nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego przedsiębiorstwa,
  2. musi nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych.  

Ponadto, zgłoszenie do ochrony znaku towarowego wymaga szczegółowego wskazania towarów i/lub usług, które zgłaszający ma zamiar chronić. Znak taki może przybierać różne formy, są to najczęściej znaki:

  • słowne, 
  • graficzne, 
  • słowno-graficzne, 
  • przestrzenne,  
  • dźwiękowe.

Co więcej, znakiem towarowym może być również kolor, deseń, a nawet hologram. 

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Podstawowa opłata za zgłoszenie do rejestracji znaku towarowego w jednej klasie wynosi 400 zł. W przypadku, gdy chcemy zgłosić znak towarowy do kolejnej klasy, koszt rejestracji wynosi 120 zł. Droższe jest zastrzeżenie znaku towarowego w Unii Europejskiej - jest to koszt 850 euro za umieszczenie znaku w jednej klasie. 

Znaki towarowe - czy warto rejestrować znak?

W największym skrócie odpowiemy, że tak - warto. Mówiąc o korzyściach wspomnieć należy między innymi o:

  • uzyskaniu praw ochronnych,
  • podniesieniu renomy firmy,
  • zwiększeniu zaufania do przedsiębiorstwa

Dodatkowo znak towarowy może stanowić przedmiot obrotu handlowego. Kluczowe jest jednak to, że rejestracja znaku towarowego sprawia, że nie zdarzy się sytuacja, w której to inny przedsiębiorca zarejestruje wykorzystywany przez nas znak, w związku z czym będziemy zmuszeni do zaprzestania stosowania znaku, który został przez nas stworzony.