Pozycjonowanie sklepu internetowego - podstawowe zasady
Posiadanie sklepu online to obecnie must have firm, które chcą handlować w sieci produktami. Aby sklep przynosił zyski i był rentowny, trzeba go wcześniej odpowiedni rozreklamować. Bez tego elementu będzie on świecił pustkami. Jak więc ściągnąć na naszą stronę klientów? Od czego zacząć przygodę z marketingiem internetowym? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej.
- Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?
- Pozycjonowanie sklepu internetowego - od czego zacząć?
- Frazy i dopasowane słowa
- Optymalizacja sklepu internetowego
- Content marketing jako sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów
- Jak generować ruch w sklepie internetowym?
Jak zwiększyć ruch w sklepie internetowym?
Zwiększenie ruchu na sklepie internetowym nie jest łatwe. Zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę dużą konkurencyjność niektórych branż. Wbicie się na rynek ze swoim sklepem, który oferuje podobny asortyment co konkurencja, będzie procesem długim i na początku generującym znaczne koszty.
Jednym ze sposobów na promowanie sklepu w internecie jest pozycjonowanie. Jest to proces, który ma na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania na interesujące nas słowa kluczowe. Upragnionym miejscem są pozycje od 1 do 3, gdyż to one generują największy profit w postaci nowych użytkowników. Mimo tego, że na efekty pracy specjalisty SEO przyjdzie nam czasem czekać od 6 do 12 miesięcy, warto zdecydować się na pozycjonowanie. Systematyczne budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania pozwala tanim kosztem podnieść rentowność sklepu i obniżyć koszt pozyskania klienta.
Pozycjonowanie sklepu internetowego - od czego zacząć?
Pierwszym krokiem przy pozycjonowaniu sklepu internetowego powinien być audyt SEO. Jego celem jest wskazanie błędów technicznych i pod kątem UX, które występują na stronie. Błędy te mają wpływ na to, że jak dany sklep odbierany jest przez algorytmy wyszukiwania oraz użytkowników. Mogą one być przeszkodą w osiąganiu wyższych pozycji lub generowaniu sprzedaży, jeżeli użytkownik innym kanałem trafi na stronę.
Zalecenia z audytu powinny być w pełni wdrożone, gdyż tylko to daje szansę na to, że późniejsze działania w postaci Content Marketingu czy Link Buildingu przyniosą oczekiwany skutek.
Frazy i dopasowane słowa
Słowa kluczowe (frazy kluczowe) to wyrażenia, które użytkownicy wpisują w pasek wyszukiwarki Google. Ważnym elementem pozycjonowania sklepu internetowego jest dobranie odpowiednich słów do oferowanego asortymentu. Frazy takie powinny w naturalny sposób znaleźć się nie tylko w nazwie produktu czy kategorii, ale także w opisie czy meta danych. W wyszukiwaniu odpowiednich słów mogą nam pomóc narzędzia takie jak SurferSEO, Senuto czy Planer Słów Kluczowych.
Następnie frazy należy dopasować do odpowiednich adresów URL w sklepie i rozpocząć optymalizację treści.
Optymalizacja sklepu internetowego
Celem optymalizacji jest dostosowanie podstron w serwisie do wymogów wyszukiwarki, nie zapominając przy tym o samym użytkowniku. W skład działań optymalizacyjnych na stronie wchodzą:
- optymalizacja ładowanie strony - im szybciej, tym lepiej. To jeden z podstawowych czynników wpływający na pozycje, ale też na konwersję. Im dłużej strona się ładuje tym mniejsza szansa na zakup.
- optymalizacja meta tagów (tytułu i opisu strony) - powinny zawierać słowo kluczowe oraz zachętę do przejścia na sklep.
- optymalizacja treści - opis powinien zawierać informację, którymi potencjalny kupujący będzie zainteresowany.
- sprawdzenie responsywności - sklep powinien dobrze wyglądać zarówno na komputerach jak i na telefonach.
- optymalizacja grafiki - zdjęcia produktów powinny być wyraźne, ukazywać produkt z różnych stron oraz nie "ważyć" za dużo. Duże zdjęcia potrafią znacząco opóźnić ładowanie się strony.
- linkowanie wewnętrzne - rozbudowuje nawigację na stronie oraz pozwala uniknąć tzw. osieroconych stron, czyli stron bez linków wewnętrznych. Można to osiągnąć stosując linkowanie w tekście lub moduł z polecanymi produktami.
- poprawa UX (User Experience) - bez tego nawet najlepiej zoptymalizowany sklep nie będzie generował zysków. W ramach poprawy UX należy przyjrzeć się procesowi zakupowemu, sposobie prezentacji produktów czy też wygodą robienia zakupów na smartfonach.
Content marketing jako sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów
Poza optymalizacja produktów i kategorii istotnym sposobem na przyciągnięcie klientów do sklepu jest postawienie na Content Marketing. Blog z poradami i inspiracjami przynieść może znaczny wzrost ruchu. Także i na tym polu trzeba zadbać o znalezienie odpowiednich słów kluczowych. Następnie na ich podstawie przygotowujemy wyczerpujący wpis, który umieszczamy w domenie sklepu. Ciekawym dodatkiem do tego typu działań są wszelkiego typu infografiki, zdjęcia, tabele czy filmy wideo. Z pewnością urozmaicą one artykuł, a do tego zachęcą użytkownika do dalszego zgłębiania sklepu.
Przy tych działaniach nie należy zapomnieć o tym, że głównym ich celem jest sprzedaż. W artykule należy umieszczać odniesienia do produktów na sklepie czy kategorii.
Ciekawy, dobrze przygotowany artykuł nie tylko będzie brylował w wynikach wyszukiwania. Wystarczy, że na profilu sklepu w Social Mediach udostępnisz do niego link wraz z krótkim opisem zawartości. Dzięki takiemu zabiegowi zaktywizujesz swoich fanów do działania, a być może dotrzesz także do nowych odbiorców.
Jak generować ruch w sklepie internetowym?
Działania z zakresu pozycjonowania nie są jedynymi, które możesz wykonać, aby przyciągnąć nowy ruch na stronę. Wykorzystać można także inne kanały, takie jak płatna reklama Google Ads czy płatne reklamy w Social Mediach. Należy jednak pamiętać o tym, aby w maksymalny sposób uprościć klientowi ścieżkę zakupu.
Duża ilość prac, jakie trzeba wykonać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, sprawia, że firmy szukają odpowiednich specjalistów, którzy wyręczą ich w tym. Warto poświęcić więcej czasu i dobrze sprawdzić agencje, z którą przyjdzie nam pracować.
Szukając odpowiedniej agencji SEO powinno sprawdzić się:
- opinie i referencje wystawione przez innych klientów (zwłaszcza na niezależnych portalach),
- doświadczenie w branży
- warunki umowy
- czas wypowiedzenia
- sposób rozliczania