Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z dokształcaniem pracowników?
Rozwój pracowników to klucz do sukcesu każdej firmy. Współczesny rynek pracy wymaga od pracodawców nie tylko bieżącego dbania o efektywność zespołu, ale także inwestowania w jego kompetencje. Jakie obowiązki ma pracodawca w kontekście dokształcania pracowników? Sprawdź, jak prawo pracy reguluje tę kwestię i w jaki sposób możesz wesprzeć swój zespół, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.
Dokształcanie pracowników – podstawowe zasady
Kodeks pracy mówi, że pracodawca ma obowiązek ułatwienia pracownikowi podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Może jednak decydować o formach doszkalania swoich pracowników i nie musi zgadzać się na wszystkie propozycje pracownika w tym zakresie. Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
Warto również wiedzieć, że istnieją dwa główne rodzaje wsparcia rozwoju zawodowego:
- szkolenia organizowane przez pracodawcę – to przede wszystkim różnego rodzaju wewnętrzne szkolenia dla firm, dostosowane do potrzeb firmy, np. szkolenia prawne, podatkowe;
- szkolenia organizowane poza zakładem pracy – np. studia podyplomowe.
Umowa szkoleniowa
Jednym z kluczowych dokumentów, który warto wprowadzić w procesie szkolenia pracowników, jest tzw. umowa szkoleniowa. Jest to umowa między pracodawcą a pracownikiem, która określa warunki dokształcania, a także obowiązki obu stron. Można w niej określić np. długość przyznanego urlopu szkoleniowego oraz rodzaj i wymiar innych przyznanych świadczeń. Taką umowę można zawrzeć zarówno w przypadku szkoleń wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Dlaczego warto zadbać o umowę szkoleniową? W przypadku, gdy pracodawca inwestuje w kosztowne szkolenia dla firm, chce mieć pewność, że inwestycja się zwróci. W umowie szkoleniowej można określić, że pracownik po zakończonym kursie jest zobowiązany przepracować w firmie określony czas, np. 2-3 lata. W przeciwnym razie może być zobowiązany do zwrotu kosztów szkolenia. Uwaga: tzw. okres odpracowania nie może być dłuższy niż 3 lata. Ponadto umowa szkoleniowa nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż przewidują to przepisy Kodeksu pracy.
Urlop szkoleniowy
Pracownik, który podejmuje decyzję o dokształcaniu się, ma prawo do tzw. urlopu szkoleniowego. Jest to urlop płatny, który przysługuje pracownikom podnoszącym swoje kwalifikacje na mocy art. 103 Kodeksu Pracy. Co istotne, urlop ten przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy pracodawca wyrazi zgodę na takie szkolenie, czyli uzna, że podnoszenie kwalifikacji przez pracownika jest zgodne z interesem firmy.
Czas trwania urlopu szkoleniowego wynosi:
- 6 dni – w przypadku przystępowania do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, egzaminów eksternistycznych lub egzaminu maturalnego,
- 21 dni – w przypadku przygotowania i obrony pracy dyplomowej.
Pracodawca nie może odmówić udzielenia i ma obowiązek zapewnić pracownikowi wynagrodzenie za ten czas.
Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników?
Kompetentni pracownicy stanowią najwyższą wartość dla firmy. Inwestycja w szkolenia przekłada się zatem na szereg korzyści, takich jak:
- wzrost efektywności pracy,
- zredukowanie ryzyka błędów,
- polepszenie wizerunku firmy,
- budowanie lojalności i zmniejszenie rotacji pracowników.
Chcesz rozwijać kompetencje swoich pracowników w zakresie prawa lub podatków? Sprawdź atrakcyjne szkolenia do firm na platformie Cridoteka.