Na czym polega outsourcing pracowniczy?

Na czym polega outsourcing pracowniczy?

W świecie biznesu outsouring stał się popularny na różnych poziomach. Wzrastającym zainteresowaniem cieszy się również outsourcing pracowniczy. Współpraca firm z agencjami pracy nieustannie ewoluuje i przybiera rozmaite formy. Na czym dokładnie polega tego rodzaju usługa? Czy outsourcing pracowniczy jest dla ciebie? Jakie wady ma taka forma pozyskiwania członków zespołu? Dowiedz się więcej na temat korzyści, ale i potencjalnych zagrożeń.


1. Na czym polega outsourcing pracowniczy?

2. Zalety outsourcingu

3. Wady outsourcingu

Według przepisów prawa, outsourcing pracowniczy należy definiować w charakterze przejścia części zakładu pracy na nowego pracodawcę. Zabieg taki wiąże się z wieloma formalnościami, dlatego istotne jest odpowiednie sformułowanie umowy.

Na czym polega outsourcing pracowniczy?

Zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy pod pojęciem outsourcingu pracowniczego ukrywa się przekazanie pracowników pomiędzy dotychczasowym a nowym właścicielem zakładu pracy. W biznesowej praktyce nie oznacza to jednak wcale, że dotychczasowa kadra i część firmy przechodzą we władanie nowego podmiotu. Oznacza to jedynie, że dochodzi do swoistego wynajmu pracowników, oddelegowanych do wykonania konkretnych zadań na wskazany czas.

Usługi outsourcingu pracowniczego oferuje szeroka gama agencji pracy tymczasowej, między innymi agencja pracy tymczasowej Fast Service. Powierzyć im można między innymi:

  • prowadzenie procesów rekrutacyjnych,
  • podpisywanie umów przez agencję w roli pełnomocnika,
  • wypłacanie wynagrodzeń,
  • organizowanie szkoleń,
  • organizowanie zastępstw,
  • wdrażanie systemów motywacyjnych.

Zalety i wady outsourcingu

Głównych zalet outsourcingu pracowniczego, określanego także jako leasing pracowniczy, należy upatrywać w obszarze ekonomicznym. W przypadku pracy tymczasowej usługi pracy danego pracownika są kwalifikowane jako koszty zewnętrzne, a nie stałe koszty pracy. Oznacza to, że duże oszczędności. Ograniczenie wydatków wynika również z faktu, że cały proces rekrutacji związany z outsourcingiem pracowniczym leży w kompetencjach pośrednika, zwanym w tym przypadku agencją pracy tymczasowej. W obrębie usług agencji zatrudniania mieszczą się również kwestie administracyjne.

Wady outsourcingu

Czy w zatrudnianiu pracowników tymczasowych można dostrzec jakieś wady? Niektórzy podkreślają brak bezpośredniego kontaktu z kierownictwem pracodawcy użytkownika na etapie zatrudniania i szkolenia. Jeśli jednak jest taka potrzeba, przekazanie sprawy do realizacji zewnętrznemu podmiotowi nie wyklucza, by szefostwo uczestniczyło w rozmowach rekrutacyjnych, a szkolenia osób podejmujących zatrudnienie były przeprowadzone w obrębie firmy. Inne często wymieniane minusy to niski poziom utożsamienia z firmą.

 

Źródło: Publikacja partnera