Parki handlowe gratką dla inwestorów

Parki handlowe gratką dla inwestorów

W latach 2023–2025 powierzchnia handlowa ma urosnąć o ponad 1,2 mln metrów kwadratowych - wynika z  szacunków Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Rośnie zainteresowanie inwestorów, parki handlowe stają się już nie tylko domeną dużych miast, lecz wkraczają do mniejszych miejscowości. Inwestorzy dostrzegają także potencjał w lokalizacjach na osiedlach mieszkaniowych. Pojawiają się też nowe osoby inwestujące w ten segment – podkreśla Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji. ​​​​​​​


Radosław Jodko

W 2023 roku zasoby całkowitej powierzchni handlowej powiększyły się o blisko 440 tys. m kw. Jak wynika z raportu przygotowanego przez BNP Paribas "At a Glance – rynek nowoczesnego handlu w Polsce”, IV kwartał zeszłego roku okazał się najlepszy – dostarczono 230 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej. 

Jak szacuje Polska Rada Centrów Handlowych, do 2025 roku powstać ma 110 nowych obiektów handlowych, w tym 98 parków handlowych, co łącznie ma dać ponad 1,2 mln m kw. powierzchni.

– Popularność tego segmentu obiektów przekłada się na zainteresowanie inwestorów. Jak wynika z danych za poprzedni rok, w segmencie parków handlowych całkowity wolumen transakcji przekroczył 440 mln euro. Mamy w tym segmencie rynku ożywienie, o czym świadczy także to, że zadebiutowało na nim aż 29 marek, najwięcej od 2017 roku – wylicza Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji z RRJ Group.

Jak podkreśla, dziś na rynku obserwujemy, że parki handlowe wchodzą do miast liczących 10 tys. mieszkańców.

– Dopasowanie oferty do lokalnych społeczności i ich potrzeb to warunek sukcesu. Okazuje się, że parki handlowe swoją popularność zawdzięczają temu, że oferują wygodny model zakupowy, oszczędność czasu, bo nierzadko poza zakupami możemy załatwić jeszcze kilka innych spraw, kluczowy bywa wygodny i komfortowy parking. To wszystko sprawia, że parki handlowe stają się nie tylko centrum zakupowo-usługowym, ale i świetną inwestycją – uważa Jodko.

Nowi inwestorzy w Polsce

W tym roku podobnie jak w zeszłym uwagę inwestorów przyciągają głównie parki handlowe i obiekty typu convenience – w 2023 roku wygenerowały ponad 60 proc. wolumenu transakcyjnego w tym sektorze. – Inwestorzy postrzegają ten typ inwestycji jako bezpieczny, z perspektywą długiego i stałego dochodu – podsumowuje Jodko.

– O rozwoju tego segmentu świadczy także to, że na naszym rynku pojawiają się nowi inwestorzy zainteresowani właśnie segmentem handlowym z Litwy, Niemiec, Francji, Czech czy nawet fundusze, których kapitał pochodzi z Ukrainy. Charakterystyczne jest również to, że w parki handlowe coraz chętniej i częściej inwestują także inwestorzy prywatni – zauważa Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji z RRJ Group.

Oczekiwanie na obniżkę stóp

Co decyduje o takim zaufaniu inwestorów do inwestycji w parki handlowe?

– Przywiązanie konsumentów, którzy lubią tego typu obiekty. Pojawiają się nowi najemcy – także oferujący zakres usług, które możemy przy okazji zakupów załatwić, z medycznymi włącznie. Poza tym pandemia pokazała przywiązanie konsumentów, kiedy ten segment rynku na tle całego rynku świetnie prosperował. Inwestorzy szukają dziś bezpiecznych produktów inwestycyjnych. Wiele obiecujemy sobie także po wypatrywanej obniżce stóp procentowych w Europie – podsumowuje Jodko.

W pierwszym kwartale 2024 roku w budowie - w różnych częściach Polski - jest około 430 tys. m kw. powierzchni handlowych, z czego prawie 80 proc. są to inwestycje, w których realizowane są parki handlowe oraz małe, lokalne centra zakupowe. 

Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji