Black Friday 2024. Więcej Polaków niż przed rokiem planuje wydatki na dobra trwałe

Black Friday 2024. Więcej Polaków niż przed rokiem planuje wydatki na dobra trwałe

45,5 proc. Polaków deklaruje, że podczas zakupów dóbr trwałych przynajmniej częściowo skorzysta z kredytu lub pożyczki. Ich pewność w planowaniu wydatków rośnie.


29 listopada i 2 grudnia to dwie daty, które w tym roku będą obchodzone jako święta handlu znane jako Black Friday i Cyber Monday. Konsumenci oczekują promocji i śmielej przymierzają się do zakupów.

To wniosek z najnowszej edycji cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego co kwartał przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Nastroje zakupowe Polaków. Są poniżej historycznych szczytów

W 4. kwartale 2024 r. 54,9 proc. respondentów wskazało, że planuje wydatki na doba trwałe. Wynik jest wyższy o 2,2 pkt. proc. niż przed rokiem i jednocześnie o 1,6 pkt. proc. w ujęciu kwartalnym.

Co dziesiąta (10,6 proc.) ankietowana osoba na pytanie o to, czy w najbliższym czasie planuje wydatki na dobra trwałe, odpowiedziała: „zdecydowanie tak”, a 44,3 proc. wskazało, że to możliwe.

Na poniższym wykresie prezentujemy prognozę zakupu dóbr trwałego użytku jako saldo odpowiedzi pozytywnych i negatywnych.

Prognoza zakupu dóbr trwałych - wykres​​​​​​​

- Chociaż najnowsze dane pokazują poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce, to warto pamiętać, że problem wysokiej inflacji wciąż nie został zażegnany - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. - Dlatego poziom skłonności do wydatków na dobra trwałe pozostaje nie tylko poniżej historycznych maksimów, ale również poniżej długoterminowej średniej na poziomie 59,1 proc.

Wśród gospodarstw domowych, które planują przeznaczyć środki na zakup dóbr trwałych, 45,5 proc. prognozuje ich wzrost, a 12,8 proc. oczekuje spadku kwoty, które na nie przeznaczą.

Na co Polacy przeznaczają pieniądze z kredytów i pożyczek?

Badanie ZPF i IRG SGH pokazuje, że 45,5 proc. respondentów chce przynajmniej częściowo sfinansować zakupy za pomocą kredytu bądź pożyczki.

Gospodarstwa domowe, które deklarują, że aktualnie spłacają kredyt lub pożyczkę, zwykle wskazują na posiadanie kredytu na zakup mieszkania lub domu (43,6 proc.). Około 30 proc. twierdzi z kolei, że kredyty i pożyczki posłużyły im do sfinansowania zakupu m.in. urządzeń RTV, AGD.

Przeznaczenie aktualnie spłacanych kredytów i pożyczek prezentujemy na poniższym wykresie.

Przeznaczenie kredytów i pożyczek - wykres

Barometr Rynku Consumer Finance

Wyniki cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance” pozwalają tworzyć Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) - to opracowywany od 2006 r. przez ZPF i IRG SGH wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce.

W 4. kwartale 2024 r. wartość BRCF wyniosła 97,2 pkt. (+1 pkt. k/k; -2,8 pkt. r/r).

Źródło: ZPF

INFORMACJE O MARCE

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniejsza nazwa: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – Związek Pracodawców) powstał 27 października 1999 roku i skupia ponad sto kluczowych przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, w tym banki, firmy zarządzające wierzytelnościami, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zarządzające informacją gospodarczą, sprzedające produkty odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, platformy crowdfundingowe oraz przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej. ZPF to Członek Rady Rozwoju Rynku Finansowego, powołanej do życia przez Ministra Finansów RP oraz Członek prestiżowej europejskiej organizacji samorządowej europejskiego przemysłu finansowego EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej siedemnaście krajowych organizacji, reprezentujących ponad 1200 instytucji finansowych. ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkadziesiąt raportów, koncentrując się merytorycznie na obszarze kredytu.