Jakie standardy powinny spełniać opakowania kosmetyczne?

Jakie standardy powinny spełniać opakowania kosmetyczne?

Nie tylko opakowania przeznaczone do żywności muszą być bezpieczne dla konsumentów. Dotyczy to również produktów, w których znajdują się kosmetyki. Właśnie z tego powodu konieczne jest, by spełniały konkretne wymogi, dotyczące np. właściwości tworzywa. Zasady są prawnie określone i są takie same w całej Unii Europejskiej. Dlatego przekonaj się, jakie standardy powinny spełniać opakowania kosmetyczne.

Jakie właściwości muszą mieć opakowania kosmetyczne?

Przede wszystkim opakowania kosmetyczne powinny być estetyczne, a swoim wyglądem nawiązywać do identyfikacji wizualnej marki. Oprócz tego muszą być bezpieczne dla zdrowia, dlatego już na etapie produkcji są dokładnie kontrolowane, żeby nie doszło do żadnych uchybień. 

Kluczowe znaczenie ma to, żeby butelki, tubki czy słoiczki nie zawierały żadnych substancji, które mogłyby przeniknąć do kosmetyku. Dotyczy to również nadruków oraz etykiet. W końcu taki produkt mógłby być niezdrowy dla człowieka, a przede wszystkim wpływałby na właściwości preparatu. Oprócz tego elementy dekoracyjne powinny być wykonane z bezpiecznych materiałów – szczególnie jest to ważne w przypadku farb, folii itp.

Kluczowe znaczenie ma to, by opakowania kosmetyczne były obojętne chemicznie, a dzięki temu będą stanowiły skuteczną ochronę przed wilgocią i innymi szkodliwymi warunkami. Warto pamiętać o tym aspekcie, jeśli kosmetyki są transportowane czy magazynowane.

Zgodnie z przepisami, obowiązującymi w Unii Europejskiej opakowania do kosmetyków przynajmniej częściowo powinny nadawać się do recyklingu.

Jakie oznaczenia powinny znaleźć się na opakowaniach kosmetycznych?

Proces tworzenia opakowań kosmetycznych nie ogranicza się jedynie do produkcji. Konieczne jest również odpowiednie przygotowanie pod względem prawnym. Przede wszystkim na powierzchni opakowań powinny znaleźć się trwałe, łatwe do znalezienia oraz czytelne opisy, dzięki którym konsument będzie mógł zaznajomić się ze wszystkimi informacjami, czyli np.:

  • danymi producenta – dotyczy to nazwy oraz dokładnego adresu,
  • kraj produkcji – jeśli kosmetyk jest eksportowany poza granice kraju,
  • objętość oraz masa produktu,
  • data minimalnej trwałości – zazwyczaj służy do tego symbol małego słoiczka wraz z liczbą miesięcy,
  • numer serii.

Czy skład produktu musi znaleźć się na opakowaniu?

Opakowania kosmetyczne to prawdziwa skarbnica wiedzy dla konsumentów. W końcu zgodnie z prawem musi się tam znaleźć skład produktu – często jest poprzedzony skrótem „INCI”, wyrazem „skład” po polsku lub angielsku „ingredients”.

Kluczowe znaczenie ma kolejność zapisu składu. Im bliżej początku, tym większe stężenie danego składnika w produkcie. Pamiętaj o tym, że w spisie musi też znaleźć się informacja na temat wykorzystanych aromatów i kompozycji zapachowych.

Oprócz tego producent jest zobowiązany do umieszczenia informacji na temat składników, które mogą wywoływać alergie. Jeśli słoiczek jest zbyt mały, to wystarczy, jeśli wszystkie wspomniane dane znajdą się na kartoniku lub ulotce. Pozwoli to też zachować spójny wygląd i bardziej minimalistyczny charakter opakowania.