Jak wytyczyć wspólną kulturę organizacją, gdy łączą się dwie firmy?

Jak wytyczyć wspólną kulturę organizacją, gdy łączą się dwie firmy?

Fuzja dwóch firm lub dwóch różnych podmiotów, które dotychczas były powiązane ze sobą poprzez właścicieli, to duże wyzwanie dla pracowników i kadry zarządzającej. Jedną z podstawowych kwestii do rozwiązania będzie wytyczenie nowej kultury organizacyjnej, która dotyczy wielu aspektów funkcjonowania organizacji, od stylów komunikacji, przywództwa i procedur, po misję i wizję, a także cele biznesowe. Jak w takim razie pogodzić dwie różne firmy tak, aby jako jedna organizacja mogły ze sobą efektywnie współpracować?


Czym jest kultura organizacyjna?

Pod pojęciem kultury organizacyjnej rozumie się normy społeczne i organizacyjne, a także systemy wartości, sposób zarządzania i wymogi zachowania, jakie są obecne w danej organizacji. Kultura organizacyjna to niepisane normy i zasady, ale również może mieć swoje odzwierciedlenie w sformalizowanych, spisanych procedurach. To swoisty kod kulturowy, który ułatwia funkcjonowanie pracownikom w firmie. Osoba przestrzegająca zasad i postępująca zgodnie z kulturą organizacyjną może czuć się bezpiecznie i mieć pewność, że jej praca przyniesie spodziewane efekty. Gdy jednak dochodzi do łączenia firm, bez względu na okoliczności, zawsze będziemy mieli do czynienia z dwoma różnymi kulturami organizacyjnymi. Nawet jeśli mówimy o podmiotach, które funkcjonują w tej samej branży i oferują podobne produkty lub usługi, to ich kultury organizacyjne mogą być skrajnie różne. To dlatego wszelkie fuzje są ogromnym wyzwaniem, gdyż tak jak różne osoby pracują w dwóch łączonym firmach, tak diametralnie inne będą ich stanowiska, metody pracy i współpracy, miejsce w hierarchii i tym podobne. 

Tworzenie nowej kultury organizacyjnej

Decyzja o połączeniu podmiotów często jest podyktowana koniecznością rynkową lub rozwojem biznesu. Jest jednocześnie ogromną zmianą w życiu pracowników, którzy często nie mają większego wpływu na tak ważną strategicznie decyzję. W tej sytuacji nie możemy wypracować kompromisu, ale już w wypadku tworzenia nowej kultury organizacyjnej potrzebujemy, aby cała organizacja zmierzała w jednym kierunku. Największą trudnością w tym względzie może być nieufność i brak wypracowanych wzorców współpracy między dwoma podmiotami. Z tego powodu firma może nie funkcjonować efektywnie i nie realizować celów biznesowych zgodnie z założeniami. 

Kluczowe w tym czasie jest wypracowanie i zaakceptowanie przez kluczowych pracowników obszarów, które w związku z nową sytuacją w firmie są najistotniejsze i wymagają wypracowania jak najszybciej (choć sam proces nie jest zmianą z dnia na dzień). Najczęściej jest to strategia biznesowa, choć zmiany powinny dotyczyć również takich aspektów jak komunikacja, współpraca, udzielanie feedbacku, wizja i misja nowej organizacji, zdolności przywódcze w poszczególnych komórkach i tym podobne. 

Jak wprowadzać nową kulturę organizacyjną?

Zmiany w tym obszarze wymagają zewnętrznego wsparcia. Pozostawienie tak ważnego etapu w życiu organizacji warto powierzyć partnerowi, który nie tylko pomoże w zdiagnozowaniu najważniejszych potrzeb firmy, ale również przeprowadzi program rozwojowy. Wypracowywanie nowej kultury organizacyjnej to proces, który trwa, dlatego zaplanowanie go wcześniej również jest kluczowe. W Impact zajmujemy się tworzeniem programów rozwojowych zgodnie z wymaganiami danej organizacji, istotne jest jednak, aby wszyscy zainteresowani (a nie tylko zarząd czy właściciel) zaakceptowali kierunek zmian, jakie mają nastąpić. Dlaczego to takie ważne? Bez zainteresowanych i ambasadorów zmian wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji, nawet najpotrzebniejszych, będzie mozolne i nieskuteczne. A gdy dochodzi do łączenia firm, to wszystkie ręce są potrzebne na jednym, wspólnym pokładzie. Dopiero wtedy możemy mówić o rozpoczęciu transformacji, która scali dwie firmy w jeden świetnie funkcjonujący organizm.

Źródło: MarketPortal.pl