Rewolucja w e-administracji. Cyfrowe urzędy zaoszczędzą twój czas
Łatwe i przyjemne załatwianie spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu? Dlaczego nie. Jest to możliwe za sprawą profilu zaufanego, darmowego elektronicznego podpisu wykorzystywanego przez obywateli w kontaktach z administracją publiczną. Niestety w tej chwili korzysta z niego jedynie 0,5 mln Polaków. Wkrótce powinno być ich jednak znacznie więcej. Wszystko dzięki możliwości zakładania profilu zaufanego za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
„Liczymy, że możliwość zakładania profilu zaufanego przez bankowość internetową zwielokrotni liczbę osób z niego korzystających. Tylko w samym naszym banku aktywnie z bankowości internetowej korzysta ponad 3,5 mln dorosłych Polaków, a w całym kraju jej użytkowników jest blisko 15 mln. Osoby te będą mogły w ciągu kilkunastu sekund założyć profil zaufany, zalogować się od razu do jakiegokolwiek portalu administracji publicznej i złożyć wniosek czy podpisać jakiś dokument. Wszystko to bez wychodzenia z domu” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Michał Macierzyński z PKO Banku Polskiego.
Czy bankowość elektroniczna faktycznie przekona Polaków do korzystania z profilu zaufanego? Wydaje się, że jest to możliwe. Skąd to przekonanie? „W tej chwili profil zaufany nie jest niestety popularny. Przyczyną jest to, że aby go potwierdzić, w którymś momencie trzeba było iść do urzędu. Była to bariera, która mocno zniechęcała Polaków. W tej chwili ten system potwierdzania profilów zaufanych maksymalnie upraszczamy i klienci banków będą mogli je zakładać bez konieczności wychodzenia z domu, o dowolnej porze” – stwierdza Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji. Warto zauważyć, że podobne rozwiązanie sprawdziło się już przy okazji składania wniosków o przyznanie świadczenia z programu Rodzina 500+.
Możliwość korzystania z profilu zaufanego to niewątpliwie ogromne ułatwienie. Dzięki niemu możemy między innymi złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego czy prawa jazdy, uzyskać odpis urodzenia, zarejestrować działalność gospodarczą, otrzymać zaświadczenie o niekaralności lub podpisać urzędowe pismo. Oznacza to bardzo dużą oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy.