Młodzi chcą być CEO. Czy potrzebują inwestować w studia?

Młodzi chcą być CEO. Czy potrzebują inwestować w studia?

Ekonomia należy wciąż do jednych z najpopularniejszych kierunków studiów, choć w czołówce w rankingach znajduje się informatyka, psychologia, zarządzanie czy prawo. Jednocześnie z badań wynika, że pokolenie Z widzi swoją karierę w roli prezesa – i to tu i teraz, a nie za 20 lat. Jaka i czy w ogóle inwestycja w studia się opłaca?


Radosław Jodko

Od miesiąca uczelnie wyższe w Polsce ogłaszają wyniki rekrutacji na studia. Ekonomia znajduje się wśród najczęściej wybieranych. Po ogłoszeniu wyników rekrutacji na Uniwersytet Warszawski okazało się, że licznie starający się o indeks w Warszawie obcokrajowcy najchętniej rejestrowali się na kierunek: Finance, International Investment and Accounting (zanotowano na niego 215 zapisów).

Młodzi chcą szybko docierać na szczyt

– To jeden ciekawszych współczesnych trendów, że obecnie młodzi nie rozważają, w jaką stronę ich kariera powinna pójść, ale jak szybko osiągną stanowisko dyrektora generalnego. W tej chwili mamy na świecie co najmniej kilka znaczących firm, które zatrudniają dyrektorów generalnych w wieku 20 lat i – co ważne – ich pozycja w żaden sposób nie jest częścią planów sukcesyjnych. Przeglądając ranking firm S&P 500, można zauważyć, że niemal jedna trzecia nowo mianowanych dyrektorów generalnych w 2022 roku miała mniej niż 50 lat. Skąd to się bierze? Z inwestowania w przyszłość. Zmienia się biznes i firmy potrzebują już nie tylko doświadczenia albo niewyłącznie doświadczenia – zwraca uwagę Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group.

Z badań McKinsey wynika, że pokolenie Z jest ponad dwukrotnie bardziej skłonne do objęcia stanowiska CEO w porównaniu z pokoleniem X (odpowiednio 38 proc. i 18 proc.).

Jak ten trend wpływa na wybór studiów? Jakich wymaga się kompetencji i umiejętności?

– Zaburzają się bez wątpienia tradycyjne podziały i inaczej zaczynamy definiować doświadczenie czy wykształcenie. Już dziś coraz częściej oceniając różnego typu inwestycje, oceniamy takie elementy ich strategii, jak umiejętność nawigowania w złożonym i zmiennym środowisku biznesowym, budowania przewagi marketingowej czy komunikacyjnej. W poszczególnych przypadkach zaczyna liczyć się rozumienie tematów takich jak generatywna sztuczna inteligencja, czego poprzednie pokolenie CEO nie musiało rozumieć. Wygląda na to, że sztuczna inteligencja może nawet bardziej niż oczekiwania co do kariery młodych zmieni rynek pracy w sposób, który chyba wciąż trudno nam sobie wyobrazić. Jeśli wierzyć przewidywaniom, po wdrożeniu algorytmów AI zniknie 14 mln miejsc pracy – wylicza Jodko, powołując się na dane z raportu światowego Forum Ekonomicznego (WEF) „The Future of Jobs Report 2023”.

WEF przypytało 803 firmy, które zatrudniają łącznie ponad 11,3 mln pracowników w 27 branżach i w 45 gospodarkach świata, zwracając uwagę przede wszystkim na przewidywane zmiany na rynku pracy w latach 2023-2027.

– Ten trend wcale jednak nie oznacza, że nie liczą się dziś studia. Liczą się – w i wielu przypadkach może nawet bardziej, niż wynika to z ocen społecznych. Już zresztą w raporcie WEF widać wyraźną diagnozę – pracodawcy stawiają na umiejętności kreatywnego i analitycznego myślenia. Dodałbym, że cenione są także te umiejętności, które sprowadzają się do właściwego diagnozowanie problemów i znalezienia odpowiednich rozwiązań właściwych nie tylko dla branży, ale i dla zespołu, którym dysponuje firma. Empatia to z pewnością wciąż coś, czego oczekuje się od liderów zarządzających emocjami i energią zespołów. I właśnie do tego przydają się także studia – do zdobywania wiedzy i odpowiedniej dojrzałości funkcjonowania w grupie. Studia to zazwyczaj właśnie czas, w którym nabieramy odpowiedniej wiedzy, mierzymy się z pracą zespołową, własnymi ograniczeniami, odkrywaniem talentów w pozornie odległych dziedzinach. Nabieramy komunikacyjnej sprawności. No i doceńmy także to, że to pierwsze miejsce, w którym budujemy swoją sieć kontaktów, nierzadko przekładających się na późniejsze decyzje zawodowe – zwraca uwagę Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group.

Jak podkreśla ekspert, kluczowa jest decyzja o wyborze kierunku. Z danych OECD wynika bowiem, że co trzeci student w Polsce nie kończy studiów. Po pierwszym roku ze studiów odchodzi aż 15 proc. studentów.

​Jakie jest młode pokolenie ​w roli managerów? 

– Obserwując młodych inwestorów i młodych zarządzających firmami, zauważamy nowy trend, że inwestują w kolejne studia, mając świadomość nie tylko budowania nowego zaplecza biznesowo-towarzyskiego, ale pozyskiwania wiedzy i rozwijania umiejętności, które wspierają ich naturalne atuty. Coraz częściej widzimy przewagę nie tylko w tym, że mamy do czynienia z pokoleniem, które swobodnie czuje się onlinie, ale i rozumienie takich zagadnień jak ESG nie sprowadza się jedynie do wypełniania obwiązujących prawem zobowiązań. Znacznie nabiera umiejętność realnego kreowania i wspierania idei różnorodności, ekologii czy przejrzystych procedur w ładzie korporacyjnym, które czynią z firmy dobrze zarządzaną organizację. Nowy typ liderów widzi i potrafi przy okazji wykorzystać rolę kapitału kulturowego, co jeszcze do niedawna było raczej wyjątkiem – podkreśla Jodko.

– Nie dziwi mnie zatem, że światowe uczelnie inwestują w studentów. Przykładowo uniwersytet Princeton w New Jersey ogłosił nie tak dawno, że studenci, których rodzice zarabiają mniej niż 100 tys. dolarów rocznie, dostaną od uczelni pełne pokrycie kosztów uczęszczania do jednej z najlepszych szkół na świecie. Uczelniom zależy na tym, że trafiali do nich najzdolniejsi, bo mają świadomość, jaką to generuje wartość w gospodarce – docelowo także dla prestiżu uczelni – podsumowuje Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group. 

Wyniki rekrutacji na studia 2023/2024 na ponad 350 uczelniach w Polsce publikowane są online w terminie od 12 lipca 2023 do 31 października 2023 roku.

Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji
Źródło: RRJ Group