Europa powoli wraca do biur, na razie frekwencja to 40 proc. lub mniej

Europa powoli wraca do biur, na razie frekwencja to 40 proc. lub mniej

Powrót pracowników do biur okazuje się większym wyzwaniem niż zakładano. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej ponad połowa firm zgłasza obecną frekwencję w biurach na poziomie 40 proc. lub niższym, a tylko 9 proc. ma średnią na poziomie  wyższym niż 60 proc. Im większa firma, tym częstsze wizyty pracowników w przestrzeni biurowej – wynika z raportu CBRE „CEE Office Occupier Sentiment Survey”. Większość badanych organizacji deklaruje jednak, że sytuacja po pandemii jeszcze się stabilizuje i oczekują wzrostu frekwencji w najbliższym czasie. Część będzie jej nakazywać, ale w formule hybrydowej.


Niska frekwencja w biurach dla większości firm jest dużym wyzwaniem. Pracodawcy chcą mobilizować zatrudnionych do powrotu, ale na razie wiele z nich doświadcza niższych wskaźników frekwencji niż oczekiwano. Część przedsiębiorców zapewne chciałaby wprowadzić wymogi, co do obecności w biurze, ale na rynku wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. To oznacza, że pracodawcy dwa razy się zastanowią nad drastyczną polityką w tym zakresie, bo to może doprowadzić do odejścia pracownika, którego później trudno będzie zastąpić. Niemniej, można spodziewać się, że w przyszłości firmy wprowadzą systemy monitorowania obecności w biurach, a w niektórych przypadkach mogą się pojawić wymogi co do obecności – mówi Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale biurowych CBRE. 

Frekwencja w biurach poniżej oczekiwań firm

Z raportu CBRE „CEE Office Occupier Sentiment Survey” wynika, że bez względu na branżę, ponad połowa firm zgłasza obecną frekwencję w biurach na poziomie 20-60 proc., a tylko 9 proc. ma średnią frekwencję na poziomie wyższym niż 60 proc. Wyróżnia się tutaj Europa Środkowo-Wschodnia. W tym regionie większe firmy, które dysponują biurami powyżej 5 tys. mkw. odnotowują wyższy współczynnik pojawiania się w przestrzeni biurowej niż mniejsze podmioty. Natomiast tendencja w całej Europie jest odmienna. 

Firmy nie chcą jednak, żeby niska frekwencja się utrzymywała. 51 proc. pracodawców twierdzi, że modele odwiedzalności w biurach jeszcze się nie ustabilizowały i oczekuje się, że frekwencja z czasem wzrośnie. Większość (76 proc.) spodziewa się stabilizacji sytuacji w drugiej połowie tego roku lub w pierwszej połowie 2024 roku. Tylko 17 proc. przedsiębiorstw ma dłuższe lub nieokreślone ramy czasowe. Tutaj podobnie jak w przypadku wyższej frekwencji w większych firmach, wyróżnia się region Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie firmy oczekują, że sytuacja ustabilizuje się szybciej niż w całej Europie. 

Pracodawcy stawiają na hybrydę

Połowa ankietowanych w badaniu CBRE firm aspiruje do hybrydowego modelu pracy, przy równym podziale czasu na pracę z domu i z biura. Kolejne 36 proc. chce sytuacji, w której pracownicy są głównie w biurze (ponad 3 dni w tygodniu), a tylko 12 proc. dąży do rozwiązania w większości zdalnego. Najczęściej eksplorowanym rozwiązaniem, które działa w co trzeciej firmie to zachęcanie pracowników do odwiedzania biura według harmonogramu rotacyjnego. Wspiera to współpracę między zespołami.

Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że funkcja biura uległa zmianie i trzeba te przestrzenie oraz samą lokalizację biura dostosować do aktualnych wymagań pracowników. Zmiany kulturowe, społeczne i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym są na tyle głębokie, że wpływają wprost na czynniki, które decydują o sukcesie danej lokalizacji biurowej. Dla większości firm jasne jest to, że kluczowy jest dostęp do transportu publicznego. Wskazuje tak aż 82 proc. pracodawców. Dla 6 na 10 znaczenie mają miejsca parkingowe oraz tak samo istotny jest dostęp do zaplecza gastronomicznego w okolicy. Na czwartej pozycji znajdują się zrównoważone cechy budynku i ekologia jego użytkowania, wskazywana przez 58 proc. firm, więcej niż w całym regionie Europy – mówi Katarzyna Gajewska, dyrektor w dziale badań i analiz firmy CBRE.

Źródło: CBRE

INFORMACJE O MARCE

CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2017), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 80 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 450 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.