Małe miasta skupiają już 1/4 całkowitej podaży powierzchni handlowej.

Małe miasta skupiają już 1/4 całkowitej podaży powierzchni handlowej.

Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie 13,15 mln mkw. Od stycznia do września 2022 r. rynek powiększył się o 184,1 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, z czego 94 proc. to parki handlowe. W budowie pozostaje 355 tys. mkw. powierzchni handlowej, głównie w małych miastach – wynika z najnowszego raportu CBRE. Wciąż popularne są obiekty typu „convenience”, ale równolegle na rynku rozwija się segment projektów wielofunkcyjnych, w których handel pełni rolę uzupełniającą.


- Dane GUS mówią, że sprzedaż detaliczna rośnie. W okresie od stycznia do sierpnia br. wzrosła o 7,3 proc. w stosunku do tego okresu w 2021 r. To tyle samo co w analogicznych miesiącach 2021 r. względem 2020 r. Stanowi to pozytywny sygnał z rynku pomimo relatywnie wysokiej inflacji – mówi Emilia Trofimiuk, starsza konsultantka w dziale doradztwa i badań CBRE.

60 proc. podaży w małych miastach, głównie to formaty „convenience”

Z raportu CBRE wynika, że całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 13,15 mln mkw. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. rynek powiększył się o 184,1 tys. mkw. Większość, bo aż 94 proc. to parki handlowe. Przykładami największych projektów oddanych do użytku w minionych miesiącach są Aniołów Park w Częstochowie (18 tys. mkw.), Karuzela Park w Puławach (14 tys. mkw.) oraz Cuprum Park w Lubinie (11,5 tys. mkw.). Wszystkie wymienione obiekty stanowią przykłady ewolucji dobrze ugruntowanej destynacji handlowej. Parki handlowe w Częstochowie i Puławach zastąpiły dawne supermarkety Tesco, natomiast Cuprum Park stanowi uzupełnienie oferty położonego nieopodal centrum handlowego Cuprum Arena. 

Dużą aktywność deweloperską obserwuje się wśród parków handlowych o powierzchni nieprzekraczającej 10 tys. mkw. Widać również kontynuację trendu związanego z przesunięciem zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast. Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. w budowie znajdowało się ponad 355 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, spośród których 60 proc. zasili małe miasta. Szacuje się, że obecnie podaż powierzchni handlowej w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców wynosi 25 proc. całkowitej podaży.

- Równolegle do tradycyjnych formatów handlowych na rynku rozwija się segment projektów wielofunkcyjnych, w których powierzchnia handlowa pełni rolę uzupełniającą. We wrześniu Liebrecht & wooD ogłosił projekt rewitalizacji dawnej Warszawskiej Fabryki Drutu, Sztyftu i Gwoździ (Drucianki) położonej na warszawskiej Pradze-Północ. Powstanie tam Drucianka Campus, czyli kompleks złożony m.in. z powierzchni biurowej i handlowo-usługowej. Innym przykładem jest rewitalizacja historycznych Ogrodów Ulricha, znajdujących się w pobliżu Wola Parku. Powstaną tam miejsca spotkań, gdzie obiekt jest wpisany w życie lokalnych społeczności – komentuje Magdalena Frątczak szefowa sektora handlowego w CBRE.

Rosną najemcy w obiektach „convenience”

Kategoriami najemców, którzy obecnie rozwijają się najbardziej dynamicznie, są dyskonty niespożywcze, np. Action, Dealz, Pepco, Tedi oraz sieci spożywcze, które tworzą podstawową ofertę zakupową i wpisują się w trend wygodnych zakupów blisko domu. Nadal też powstają flagowe sklepy znanych marek, które oprócz funkcji zakupowej koncentrują się na budowaniu doświadczeń konsumenckich. Przykładem jest sklep Adidas otwarty w Domach Towarowych Wars Sawa Junior, wyposażony m.in. w rozwiązania multimedialne oraz przestrzeń do treningów. Natomiast 27 października br. swój debiut miała odzieżowa marka z Japonii, Uniqlo, która otworzyła swój pierwszy sklep w Polsce w warszawskich Domach Towarowych WSJ.

Źródło: CBRE

INFORMACJE O MARCE

CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2017), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 80 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 450 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.