O 70% więcej Ukraińców korzysta z usług polskich banków.
W II połowie 2018 r. liczba Ukraińców korzystających z usług polskich banków wzrosła aż o 70%, w porównaniu do I połowy roku – wynika z „Barometru Imigracji Zarobkowej”. Eksperci Personnel Service wskazują, że to konsekwencja rozwoju oferty usług dostosowanych do potrzeb naszych sąsiadów ze Wschodu.
- Szeroka dostępność usług przeznaczonych specjalnie dla Ukraińców to jedna z naszych przewag w rywalizacji o pracowników na europejskim rynku. Wciąż podstawą pozostaje internet i telefon, dzięki którym obcokrajowcy mogą pozostawać w kontakcie z bliskimi. Jednak coraz chętniej sięgają także po kolejne usługi, przygotowane specjalnie z myślą o nich. Na przykład banki zatrudniają ukraińskojęzycznych konsultantów i tworzą reklamy w tym języku. Większe zainteresowanie ich usługami to także efekt zmiany nastawienia Ukraińców do pracy w Polsce. Do niedawna nasi wschodni sąsiedzi przyjeżdżali nad Wisłę, żeby szybko zarobić i wyjechać do siebie. Dziś, pomimo dużej rotacji wymuszonej przez prawo, wiążą swoją zawodową oraz finansową przyszłość z naszym krajem i chętnie do nas wracają – komentuje Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service, ekspert rynku pracy.
Branża finansowa rywalizuje o Ukraińców
Branża finansowa dostrzegła w pracujących w Polsce Ukraińcach duży potencjał biznesowy i postanowiła zagospodarować tę niszę. Większa dostępność usług przeznaczonych specjalnie dla nich i oferta w języku ukraińskim sprawia, że coraz bardziej przekonują się do przekazów pieniężnych i bankowości. Jeszcze w I połowie 2018 do korzystania z usług polskich banków przyznawało się 12,8%. W II połowie 2018 było to już 22%, czyli o 70% więcej. Jeśli chodzi o przekazy pieniężne, to liczba korzystających z nich Ukraińców się podwoiła – wzrosła z 13% do 26%. Tempo wzrostu dobrze widać także w liczbach bezwzględnych. Jak podaje NBP, w ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku na Ukrainę przekazano z Polski 9,9 mld złotych, czyli o 13% więcej r/r.
- W całym 2018 zanotowaliśmy 43% wzrost liczby klientów z Ukrainy rok do roku, korzystających z naszych usług finansowych. Przeważnie są to osoby pracujące, w wieku 20-30 lat oraz studenci wyższych uczelni, zainteresowani użytkowaniem konta osobistego wraz z kartą debetową, różnymi formami płatności, wysyłką środków za granicę oraz wymianą walut. Okres korzystania z produktów zależy w głównej mierze od czasu pobytu w Polsce, ale widzimy umiarkowaną tendencję wydłużania się umów. Z myślą o wygodzie osób ze Wschodu uruchomiliśmy specjalną infolinię oraz portal internetowy w języku ukraińskim, który w szczegółowy sposób przedstawia ofertę – mówi Marcin Łuczak z Santander Bank Polska, odpowiedzialny za ofertę dla cudzoziemców.
Telefon to podstawa
Podobnie jak pół roku temu, Ukraińcy najchętniej korzystają z usług polskich telefonii komórkowych – wskazało tak 3 na 4 ankietowanych. Obserwujemy również stałe, wysokie zapotrzebowanie na internet – w II połowie 2018 r. kupiła go połowa respondentów. Jednocześnie coraz mniejszym zainteresowaniem wśród pracowników ze Wschodu cieszy się telewizja, za którą płaci nieco mniej osób – spadek z 32% do 28%.
Ubezpieczenia wciąż mało ważne
Na ubezpieczenie w Polsce decyduje się niemal co dziesiąty pracownik z Ukrainy (9%). Ten element jest nisko w hierarchii potrzeb pracujących w naszym kraju cudzoziemców. Natomiast więcej z nich jest zainteresowanych opieką medyczną. Korzysta z niej co 10. pracownik, podczas gdy pół roku temu było to jedynie 6%.
INFORMACJE O MARCE
Personnel Service to firma specjalizująca się w rekrutacji i zatrudnianiu pracowników z Ukrainy na potrzeby pracodawców w Polsce. Współpracuje z przedsiębiorstwami z wielu sektorów, w tym głównie automotive, RTV/AGD i przemysłu ciężkiego. Za pośrednictwem Personnel Service zatrudnienie w Polsce znalazło już 50 tys. obywateli Ukrainy. Tym samym Personnel Service znajduje się w pierwszej trójce przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w rekrutacji obywateli zza wschodniej granicy Polski.