Ukraińcy w polskich sklepach i na usługi wydali 2 mld zł
Cudzoziemcy w III kwartale br. wydali w Polsce 11,7 mld zł, o 7,7% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Najwięcej wydały osoby przekraczające granicę z Niemcami, Ukraińcy są jednak bardziej rozrzutni. Podczas jednej wizyty w Polsce wydali średnio 721 zł, podczas gdy Niemiec zaledwie 473 zł. Eksperci Personnel Service wskazują, że nowy typ zezwolenia na pracę sezonową może przyciągnąć do Polski jeszcze więcej Ukraińców, co pomoże znacząco polskiemu PKB.
W III kwartale 2017 roku cudzoziemcy przekroczyli granicę Polski 47,9 mln razy, co oznacza wzrost o ponad 6% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Obcokrajowcy zostawiają też w Polsce coraz więcej pieniędzy. Jak wskazał GUS, najwyższe wydatki, biorąc pod uwagę lądową granicę, ponieśli cudzoziemcy przekraczający granicę z Niemcami (46,6% ogółu wydatków cudzoziemców), następnie z Ukrainą (20,5%), Czechami (11,8%), Słowacją (8,3%), Białorusią (7%), Litwą (4,3%) i Rosją (1,6%). Jeżeli jednak spojrzymy na średnie wydatki ponoszone przez przedstawicieli poszczególnych państw podczas jednej wizyty w Polsce – rekordowe kwoty wydali Ukraińcy.
- Przeciętny Ukrainiec odwiedzający Polskę wydał u nas w III kwartale br. średnio 721 zł. Te dane wyglądają szokująco zwłaszcza, jeżeli zestawi się je z przeciętną pensją w tym kraju. Z danych State Statistics Service of Ukraine wynika, że w październiku tego roku średnie wynagrodzenie Ukraińca wynosiło 7377 hrywien, co w przeliczeniu na złotówki daje ok. 963 zł. Można więc powiedzieć, że Ukraińcy przyjeżdżają i zostawiają u nas prawie całą pensję – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service.
Mieszkańcy Ukrainy w III kwartale tego roku wydali w polskich sklepach, restauracjach czy hotelach ponad 1,9 mld zł. W okresie od stycznia do września wydali ponad 5,5 mld zł.
Co kupowali cudzoziemcy?
Cudzoziemcy kupowali w Polsce przede wszystkim towary nieżywnościowe, na które przeznaczyli ok. 82% swoich wydatków. Na żywność i napoje bezalkoholowe wydali 12%, a na pozostałe produkty i usługi ok. 5%. Spośród artykułów nieżywnościowych największym zainteresowaniem cudzoziemców cieszyły się materiały do budowy, remontu i konserwacji mieszkania lub domu (ok. 23% wydatków na towary nieżywnościowe), sprzęt RTV i AGD (ok. 19%) oraz części i akcesoria do środków transportu (ok. 13%).
- Rosnące wydatki Ukraińców w Polsce to efekt ich większego zainteresowania pracą u nas. W całym 2017 roku może zostać wydanych nawet 2 mln oświadczeń o zamiarze powierzenia im pracy, a spodziewamy się, że nowy typ pozwolenia na pracę sezonową w 2018 roku jeszcze spotęguje ten trend. Wydatki Ukraińców będą rosły, podobnie jak zainteresowanie polskich firm ich zatrudnianiem – podsumowuje Krzysztof Inglot.
INFORMACJE O MARCE
Personnel Service to firma specjalizująca się w rekrutacji i zatrudnianiu pracowników z Ukrainy na potrzeby pracodawców w Polsce. Współpracuje z przedsiębiorstwami z wielu sektorów, w tym głównie automotive, RTV/AGD i przemysłu ciężkiego. Za pośrednictwem Personnel Service zatrudnienie w Polsce znalazło już 50 tys. obywateli Ukrainy. Tym samym Personnel Service znajduje się w pierwszej trójce przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w rekrutacji obywateli zza wschodniej granicy Polski.