Polski sprzęt audio podbija światowe rynki
Sprzęt audio produkowany przez polskie firmy sprzedaje się na całym świecie. Za granicą nasze produkty często cieszą się większym uznaniem niż w Polsce. Eksport stanowi co najmniej połowę przychodów dla aż 67% producentów znad Wisły. Co ważne, branża dynamicznie się rozwija, a 72% polskich firm spodziewa się, że w ciągu najbliższych trzech lat ich wpływy pieniężne wzrosną.
„Rynek polskich producentów sprzętu audio jest duży. To 80 firm, które trafiają ze swoimi produktami na wszystkie kontynenty i konkurują z zagranicznymi producentami jakością, także na tak konkurencyjnych rynkach jak Stany Zjednoczone, Japonia czy kraje arabskie” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Paweł Zaczyński, dyrektor zespołu doradztwa dla branży nowe technologie, media i telekomunikacja z firmy Grant Thornton. Jeśli chodzi o eksport, nasi producenci sprzedają swój sprzęt przede wszystkim w Niemczech (78% firm), Wielkiej Brytanii (72%), Chinach (56%), Stanach Zjednoczonych (50%) i we Francji (50%).
Według badania „Rynek polskich producentów sprzętu audio” z grudnia 2016 r. największymi barierami dla naszych firm są wysokie koszty pracy (56%), dostęp do wykwalifikowanych pracowników (33%) i nadmierna biurokracja (33%). Są to dokładnie te same problemy, na które trafiają polscy przedsiębiorcy z innych branż.
W jakim rodzaju sprzętu audio specjalizują się producenci znad Wisły? Okazuje się, że są to wzmacniacze (31%), kable sygnałowe i zasilające (28%), a także kolumny (17%). Nasze produkty charakteryzują dobra jakość oraz solidność wykonania. „O tym, jak profesjonalny i dobrze wykonany jest to sprzęt, świadczą chociażby jego ceny. Jeżeli skompletujemy najdroższy zestaw stereo składający się tylko z polskich komponentów, będzie on kosztował 700 tys. zł. To tyle, co dwa mieszkania w centrum Warszawy” – zauważa ekspert.