Ponad połowę wynajmujących mieszkania w Polsce nie stać na zakup własnego lokalu
Większość, bo 61% wynajmujących mieszkanie przyznaje, że nie stać ich na zakup własnego lokum. Podobny odsetek (60%) nie inwestuje także w standard wynajmowanej nieruchomości i mieszka w średnich warunkach – pokazuje badanie zlecone przez CBRE. Eksperci firmy wskazują jednak, że to podejście powoli się zmienia, co widać w wyborach młodego pokolenia, które zwraca coraz większą uwagę na wyposażenie i standard mieszkania. Wynajem traktuje przy tym jako styl życia, a nie konieczność.
- Już co piąty młody człowiek do 34 roku życia przyznaje, że decyzja o wynajmie to nie kwestia braku środków na zakup mieszkania, a pochodna wygody z jaką się to wiąże oraz braku konieczności zaciągania kredytu. Młodzi też najczęściej wskazują, że standard wykończenia ma dla nich duże znaczenie. Dlatego to właśnie ta grupa ma szansę rozpędzić w Polsce ofertę najmu instytucjonalnego, który coraz odważniej wchodzi do naszego kraju. Inwestorzy, którzy decydują się na zakup kilkuset czy nawet kilku tysięcy mieszkań, dbają o standard, a później opiekę nad najemcami przekazują wyspecjalizowanym firmom. I to właśnie jakość, której będą szukać młodzi – mówi Marcin Jański, szef działu nieruchomości alternatywnych i gruntów inwestycyjnych w CBRE.
Blisko centrum i tanio, tak na razie wynajmują Polacy
Z badania zleconego przez CBRE wynika, że trzy najważniejsze kryteria przy wynajmie mieszkania to cena (51%), lokalizacja (43%) oraz stosunek jakości do ceny (24%). Tuż za podium znalazł się balkon wskazany przez 18% wynajmujących, którego rola wzrosła w trakcie trwania epidemii koronawirusa.
Jeżeli chodzi o różnice między pokoleniami, młodzi ludzie zdecydowanie częściej niż starsi zwracają uwagę na standard wykończenia – 21% wśród osób od 18 do 24 roku życia vs. zaledwie 5% wśród 34-44-latków. Również najmłodsi częściej wskazują inne argumenty za wynajmem niż to, że nie stać ich na kupno. W ogólnej grupie Polaków to właśnie niewystarczające środki na zakup własnego lokum są najważniejszym powodem decyzji o wynajmie (61% wskazań). Następnie pojawiają się argumenty związane z brakiem konieczności zaciągania kredytu (9%), wygodą tego rozwiązania (7%) oraz jego elastycznością (6%). Te ostatnie kryteria zyskują na znaczeniu w młodszej grupie respondentów. Już 13% 18-24-latków nie chce brać kredytu, a 12% 25-34-latków przyznaje, że odpowiada im wygoda związana z wynajmem.
Mieszkania w średnim standardzie
Aż 60% wynajmujących mieszkanie przyznaje, że mieszka w średnich warunkach. 18% zdecydowało się na niski standard, a 17% na wysoki lub luksusowy. Najwyższe oczekiwania wobec wyglądu mieszkania mają najmłodsi – aż 21% osób od 18 do 24 roku życia mieszka w wysokim standardzie, a tylko 10% decyduje się na niski. W grupie 35-44-latków wysoki standard mieszkania ma tylko 15% wynajmujących, a wśród 45-54-latków zaledwie 7%.
- Mniejsze wymagania co do standardu mieszkania w starszych pokoleniach to pochodna traktowania tego rozwiązania jako tymczasowe. Młodsi mają inne nastawienie. Nie chcą kredytu, chcą swobody i elastyczności, bo nie wiedzą, gdzie będą za rok czy dziesięć lat. Wynajem im ten komfort zapewnia. Zależy im, żeby żyć w wysokim standardzie w danym momencie ich życia. To trend, który będzie narastał – mówi Marcin Jański z CBRE.
INFORMACJE O MARCE
CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2017), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 80 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 450 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.