GUS: Ukraińcy tylko w II kwartale br. wydali w Polsce prawie 2 mld zł.

GUS: Ukraińcy tylko w II kwartale br. wydali w Polsce prawie 2 mld zł.

W II kwartale 2019 roku ukraińscy konsumenci dołożyli do naszego obrotu detalicznego 1,9 mld zł, o 3,4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej niż Ukraińcy w II kwartale 2019 roku wydali w Polsce jedynie Niemcy, którzy zostawili w sklepach i na usługi aż 4,8 mld zł. Eksperci Personnel Service wskazują, że pomimo zagrożenia odpływem kadry ze Wschodu do innych krajów europejskich, ich wydatki w Polsce nadal rosną.


Z najnowszego raportu GUS wynika, że w II kwartale 2019 roku cudzoziemcy przekroczyli granicę Polski 48,2 mln razy, co oznacza wzrost o 2,5% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Obcokrajowcy zostawili w Polsce w II kwartale 2019 roku 11,9 mld zł.

Największy udział w wydatkach[1] miały osoby przekraczające granicę z Niemcami (49%), następnie z Ukrainą (19,3%), Czechami (11,9%), Słowacją (8%), Białorusią (5,7%), Litwą (4,7%) i Rosją (1,4%). Jeżeli jednak spojrzymy na średnie wydatki ponoszone przez przedstawicieli poszczególnych państw podczas jednej wizyty w Polsce – rekordowe kwoty wydali Ukraińcy. Podczas jednorazowego pobytu w II kwartale 2019 roku zostawiali aż 794 zł, podczas gdy Niemcy zaledwie 465 zł.

- Wpływ pracowników z Ukrainy na naszą gospodarkę jest niezaprzeczalny. Pracują w Polsce, więc siłą rzeczy kupują w naszych sklepach, korzystają z usług. Z naszych analiz wynika, że tylko w I półroczu tego roku, zarobki Ukraińców w Polsce wzrosły o ok. 10%, co przełożyło się na zwiększone wydatki. W I półroczu 2019 roku Ukraińcy dołożyli do naszego obrotu detalicznego prawie 3,5 mld zł, o prawie 100 tys. zł więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Personnel Service.

Co kupują cudzoziemcy?

Cudzoziemcy w II kwartale 2019 roku kupowali w Polsce przede wszystkim towary nieżywnościowe, na które przeznaczyli ok. 57% swoich wydatków. Na usługi przeznaczyli 21%, a żywność i napoje bezalkoholowe wydali 12%. Wyroby tytoniowe to 8% wydatków, a alkohol 2%.

[1] Biorąc pod uwagę lądową granicę

Źródło: Personnel Service

INFORMACJE O MARCE

Personnel Service to firma specjalizująca się w rekrutacji i zatrudnianiu pracowników z Ukrainy na potrzeby pracodawców w Polsce. Współpracuje z przedsiębiorstwami z wielu sektorów, w tym głównie automotive, RTV/AGD i przemysłu ciężkiego. Za pośrednictwem Personnel Service zatrudnienie w Polsce znalazło już 50 tys. obywateli Ukrainy. Tym samym Personnel Service znajduje się w pierwszej trójce przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w rekrutacji obywateli zza wschodniej granicy Polski.