Faktoring - kiedy się opłaca?

Faktoring - kiedy się opłaca?

Dodatkowe środki dla prowadzenia biznesu doceni każdy przedsiębiorca. Istnieje kilka sposobów na zasilenie budżetu firmowego bez konieczności zadłużania. Jednym z nich jest faktoring. Zanim jednak zdecydujesz, że jest to rozwiązanie idealne dla Ciebie, dokładnie zapoznaj się z wadami i zaletami faktoringu. Świadome podjęcie decyzji zwiększy szansę na odniesienie sukcesu.


Faktoring - definicja

Mianem faktoringu określamy usługę finansową polegającą na wykupieniu od przedsiębiorstwa przez firmę faktoringową należności fakturowych z tytułu sprzedaży z odroczonym terminem płatności. Usługa ta pozwala na natychmiastowy dostęp do środków finansowych. Sprawdzi się ona w szczególności u osób, które oferują swoje usługi bądź towary stałym kontrahentom.

Faktoring możemy podzielić na dwie podstawowe formy:

  1. faktoring pełny bez regresu,
  2. faktoring niepełny z regresem.

W przypadku faktoringu pełnego, faktor za pośrednictwem firmy ubezpieczeniowej oraz dodatkowym kosztem z tym związanym bierze na siebie ryzyko niewypłacalności kontrahentów. Z kolei, przy faktoringu niepełnym faktor nie przejmuje na siebie ryzyka niewypłacalności wraz z wykupem należności.

Faktoring – dla kogo?

Choć natychmiastowy dostęp do środków finansowych brzmi jak idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, nie jest to rozwiązanie dla każdego. Najważniejszy czynnik, który decyduje o tym, czy firma powinna zdecydować się na faktoring to kondycja finansowa kontrahentów. Jeżeli nasi kontrahenci nie płacą faktur w terminie a kontakt z nimi jest utrudniony to raczej nie przejdą pozytywnej weryfikacji u faktora.

Oprócz dobrej sytuacji finansowej i pozytywnych relacji z kontrahentami możemy wyróżnić kilka innych ważnych czynników.

Z faktoringu mogą korzystać firmy, które:

  1. stosują odroczone terminy płatności,
  2. wykonują powtarzalne transakcje ze swoimi kontrahentami,
  3. szukają rozwiązania, które zapewni zarządzanie płynnością finansową.

Faktoring - kiedy się sprawdzi?

Wiesz już jakie podstawowe warunki musi spełniać Twoja firma, aby móc skorzystać z faktoringu. Poniżej przedstawiamy 5 najczęstszych scenariuszy, w których prawdopodobnie faktoring sprawdzi się idealnie.

Faktoring sprawdzi się u firm, które:

  1. mają krótkoterminowe problemy z płynnością finansową (jednak ich sytuacja finansowa jest stabilna),
  2. podpisały nowy duży kontrakt który wymaga znacznych nakładów na start,
  3. odnotowują sezonowość sprzedaży,
  4. nie mają zdolności kredytowej (np. z powodu krótkiej obecności na rynku).

Faktoring - zalety i wady

Choć faktoring to usługa, która przyniosła ogromne korzyści wielu przedsiębiorstwom, nie jest rozwiązaniem w każdej sytuacji. Poniżej przedstawiamy jego najważniejsze wady i zalety.

Korzyści faktoringu:

  1. dostępność,
  2. prostota obsługi,
  3. poprawa płynności finansowej przedsiębiorstwa,
  4. zwiększenie bezpieczeństwa transakcji (faktor dokonuje weryfikacji naszych kontrahentów),
  5. zwiększenie konkurencyjności (możliwość elastycznego kształtowania stosowanych terminów płatności),
  6. szybszy rozwój przedsiębiorstwa na który pozwala obsługa większej ilości zamówień.

Wady faktoringu:

  1. kontrahent musi wyrazić zgodę na cesję – bez tego nie uruchomimy usługi,
  2. możliwość pogorszenia relacji biznesowych w przypadku braku terminowej zapłaty za fakturę,
  3. brak możliwości finansowania faktoringiem sprzedaży komisowej oraz detalicznej.

Choć lista zalet faktoringu jest zdecydowanie dłuższa, przed podjęciem tak ważnej decyzji niezbędna jest obiektywna refleksja nad finansami naszej firmy oraz naszymi relacjami z kontrahentami. Faktoring nie zawsze będzie idealnym wyjściem z problemów. Kiedy jednak wybierzemy mądrze, gdy faktycznie go potrzebujemy, możemy rozwinąć działalność, zwiększając tym samym swoje obroty i zyski.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem https://www.aow.pl/.

Źródło: Publikacja partnera