44,2 proc. Polaków ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy zdoła odłożyć pieniądze
Ankietowani oszczędzają głównie z myślą o wypoczynku i remontach mieszkań. Ale pamiętają również o tym, by zabezpieczyć środki finansowe „na czarną godzinę”.
To wnioski, które można wyciągnąć z najnowszej edycji cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
W III kw. 2024 r. Polacy zostali zapytani m.in. o to, jak oceniają bieżący klimat do oszczędzania, a także, czy będą w stanie odłożyć jakiekolwiek pieniądze w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Rekordowa prognoza oszczędności. Kto najlepiej ocenia swoje szanse na odłożenie pieniędzy?
Badanie pokazało, że 44,2 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z dużym bądź bardzo dużym prawdopodobieństwem zdoła zaoszczędzić pieniądze. To najwyższy odczyt w historii cyklicznego badania ZPF i IRG SGH.
- Pomimo tego dość optymistycznego wyniku uwagę zwraca jednak to, że wciąż ponad połowa Polaków ocenia swoje szanse na odłożenie środków finansowych jako znikome bądź żadne - zaznacza Marcin Czugan, prezes ZPF.
Z badania wynika, że najczęściej szans na zgromadzenie oszczędności upatrują osoby poniżej 49. roku życia. W grupie wiekowej 16-29 lat odsetek pozytywnych odpowiedzi sięgnął 57,4 proc., a wśród osób
w wieku 30-49 lat: 50,5 proc. Tymczasem u osób w przedziale wiekowym 50-64 lata następuje wyraźny spadek do 26,5 proc., a w grupie 64+ to: 27,6 proc.
Jednocześnie 45,9 proc. respondentów oceniło, że obecny klimat do oszczędzania jest korzystny. Przed rokiem odsetek optymistów wyniósł 34,9 proc.
Cele oszczędzania. Jednym z głównych jest zabezpieczenie finansów na „czarną godzinę”
Osoby, które prognozują, że w ciągu 12 miesięcy będą w stanie odłożyć pieniądze, są również pytane
o cele oszczędzania. Na pierwszym miejscu wskazują wypoczynek (38,3 proc.), a na drugim remonty (32,3 proc.). Na kolejnych są m.in. zakupy dóbr trwałych (22,6 proc.) i przyszła emerytura (15,5 proc.).
Ponad jedna piąta (22,6 proc.) respondentów zwraca jednak uwagę, że oszczędza pieniądze bez specjalnego przeznaczenia. - Można więc założyć, że wykazują się oni zapobiegliwością, by oszczędzać pieniądze „na czarną godzinę” - ocenia Marcin Czugan.
„Sytuacja na rynku consumer finance” - o badaniu
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.
Respondenci są pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce.
Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
W III kw. 2024 r. wartość BRCF wyniosła 96,2 pkt. wobec 97 pkt. w tym samym okresie 2023 r.
INFORMACJE O MARCE
Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniejsza nazwa: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – Związek Pracodawców) powstał 27 października 1999 roku i skupia ponad sto kluczowych przedsiębiorstw z rynku finansowego w Polsce, w tym banki, firmy zarządzające wierzytelnościami, doradców i pośredników finansowych, przedsiębiorstwa pożyczkowe, zarządzające informacją gospodarczą, sprzedające produkty odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, platformy crowdfundingowe oraz przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej. ZPF to Członek Rady Rozwoju Rynku Finansowego, powołanej do życia przez Ministra Finansów RP oraz Członek prestiżowej europejskiej organizacji samorządowej europejskiego przemysłu finansowego EUROFINAS (European Federation of Finance House Associations), zrzeszającej siedemnaście krajowych organizacji, reprezentujących ponad 1200 instytucji finansowych. ZPF ma w swoim dorobku badawczym kilkadziesiąt raportów, koncentrując się merytorycznie na obszarze kredytu.