4 godziny – tyle średnio Polacy poświęcą na zakupy świąteczne. Najczęściej w Internecie
3 na 4 Polaków kupiło przynajmniej raz prezent świąteczny przez Internet, a 66 proc. planuje taki zakup w tym roku. Zaufania do sklepów internetowych nie zakłóca nawet to, że co piątemu klientowi prezenty świąteczne nie dotarły na czas. W tym roku tylko co dziesiąty Polak obawia się, że będą opóźnienia w dostawach zakupów – wynika z badania zleconego przez CBRE. Eksperci firmy wskazują, że światowe problemy z łańcuchem dostaw nie wpłynęły na nastroje konsumentów, co oznacza, że firmy dobrze zabezpieczyły swoje zapasy w magazynach.
- Święta to naturalnie moment wzmożonego ruchu w sklepach, a co się z tym wiąże również w logistyce. W związku z tym, że świat zmaga się z pandemią, o dostawy produktów firmy zaczęły się martwić z wyprzedzeniem. W większości udało się zabezpieczyć magazyny, a przynajmniej wierzą w to klienci. Na pewno większość z nas słyszała o występujących w ostatnich kilkunastu miesiącach zakłóceniach w globalnych łańcuchach dostaw, ale to nie wpłynęło na nasze obawy o możliwe braki i opóźnienia w sklepach – komentuje Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.
Nie boimy się kupować w Internecie
Buszowanie w Internecie w poszukiwaniu świątecznych prezentów to domena większości Polaków. Już 77 proc. konsumentów w przeszłości co najmniej raz kupiło upominki w ten sposób, a 66 proc. planuje takie zakupy w tym roku. Do sklepów internetowych zaglądają częściej kobiety – 81 proc. z nich w przeszłości co najmniej raz kupiło w taki sposób prezenty świąteczne w porównaniu do 71 proc. mężczyzn.
Duże przywiązanie Polaków do zakupów online powoduje, że nawet opóźnienia w dostawach nas nie zniechęcają. A taka sytuacja zdarzyła się już 17 proc. konsumentów w przeszłości. 11 proc. zmierzyło się z opóźnieniami w dostawach prezentów raz w swoim życiu, a 6 proc. aż kilka razy. Zdecydowana większość Polaków, bo 69 proc., nigdy nie zmierzyła się z opóźnieniami dostawy prezentu świątecznego. Przekonanie, że upominki dotrą na czas nie jest zaburzone nawet teraz, kiedy świat mierzy się z globalnymi opóźnieniami w łańcuchach dostaw. Tylko 11 proc. Polaków bierze pod uwagę, że w tym roku prezenty świąteczne zamówione przez Internet dotrą z opóźnieniem. 3 na 4 klientów sklepów internetowych twierdzi, że na pewno wylądują one pod choinką w odpowiednim momencie.
- To tym ciekawsze, że zakupy prezentów świątecznych raczej odkładamy na ostatnią chwilę i nie kwapimy się do kupowania ich z wyprzedzeniem. 61 proc. zapytanych w połowie listopada nie miało kupionego ani jednego prezentu świątecznego. Co równie istotne, z Internetu jako głównego źródła świątecznych zakupów w jeszcze większym stopniu niż w największych miastach korzystają mieszkańcy wsi. Z pewnością wpływa na to zarówno większa odległość od galerii i centrów handlowych, jak i rosnąca łatwość dostaw do domu w kanale e-commerce, umożliwiona m.in. przez stale rosnącą sieć automatów paczkowych – mówi Przemysław Piętak, dyrektor ds. doradztwa w łańcuchu dostaw w CBRE.
Na zakupy poświęcamy nawet do 4 godzin
Prezenty, choć w większości jeszcze nie są kupione, wymagają przemyślenia i poświęcenia czasu na ich szukanie. 53 proc. Polaków zamierza spędzić w sklepie (internetowym lub stacjonarnym) od 2 do nawet 4 godzin. Zdecydowanie mniej, bo 17 proc. osób wyrobi się ze świątecznymi zakupami prezentów w godzinę, co piąty konsument poświęci na to od 4 do nawet 8 godzin, a co dziesiąty spędzi na buszowaniu cały dzień roboczy, czyli 8 godzin. Możemy tutaj dostrzec pewne różnice w zależności od płci. Tylko 5 proc. mężczyzn zamierza poświęcić ponad 8 godzin na poszukiwania w porównaniu do 15 proc. kobiet. Na przeciwnym biegunie mamy tylko 14 proc. kobiet, które wyrobią się w godzinę z zakupami, w porównaniu do co piątego mężczyzny, dla którego będzie to wystarczający czas.
Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w terminie 19-22 listopada 2021 roku na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
INFORMACJE O MARCE
CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych (pod względem przychodów za rok 2017), klasyfikowana w rankingach: Fortune 500 oraz S&P 500. CBRE, z siedzibą główną w Los Angeles, zatrudnia ponad 80 000 pracowników (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich), obsługuje inwestorów, właścicieli oraz najemców nieruchomości w około 450 biurach na całym świecie (nie wliczając firm stowarzyszonych i partnerskich). CBRE oferuje szeroki zakres zintegrowanych usług, doradztwo strategiczne w zakresie inwestycji i wynajmu, usługi korporacyjne, usługi zarządzania nieruchomościami oraz projektami, administrację firm, bankowość hipoteczną, wyceny, usługi deweloperskie, usługi zarządzania inwestycjami oraz usługi konsultingowe i analityczne.