Polacy coraz częściej szukają aut online

Początek 2025 r. wygląda optymistycznie - przynosi oznaki stabilizacji i delikatną poprawę nastrojów konsumenckich. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r, co jest wynikiem poniżej oczekiwań rynku, jednak sektor motoryzacyjny nadal utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu. W styczniu liczba wizyt na OTOMOTO wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy biznesowi pierwszy raz w historii raportu sprzedają pojazdy szybciej niż osoby prywatne. Rynek maszyn ciężkich wskazuje na zwiększony popyt, co daje nadzieje na ożywienie w sektorze.
● Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r, z prognozami wzrostu na poziomie 3% r/r w 2025 r.
● Rejestracje aut: zarejestrowano 342 763 samochodów, wzrost o 5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca
● Nastroje konsumenckie się poprawiają: wskaźnik ufności bieżącej wynosi -15,1, a wyprzedzający -9,9.
● Aktywne poszukiwania aut na OTOMOTO: 14,7 mln użytkowników w styczniu 2025 r., średnia długość wizyty 12:29 min.
● Dynamika zmian cen samochodów różna w zależności od typu sprzedającego: wzrost o 3% dla biznesu m/m, spadek o 3,45% dla osób prywatnych.
● Największa aktywność użytkowników platformy: dni tygodnia: niedziele i święta, godziny: 17:00-21:00.
● Maszyny ciężkie budzą zainteresowanie: wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Podsumowanie stycznia 2025 można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.
Nastroje konsumenckie powoli w górę
Na początku 2025 r. obserwujemy stabilizację trendów rynkowych. Wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do -15,1, a wskaźnik wyprzedzający do -9,9. Optymizmem napawa zwiększenie się odsetka osób deklarujących prawdopodobny zakup samochodu w najbliższych 12 miesiącach (o 0,39 p.p.). Wzrost wskaźników pokazuje, że konsumenci ostrożnie, ale stopniowo odzyskują pewność co do swojej sytuacji finansowej. Według wstępnych danych GUS, PKB w 2024 roku wzrosło realnie o 2,9% r/r, co jest znaczącą poprawą względem wzrostu o 0,1% w 2023 r. Inflacja utrzymuje się poniżej 5% r/r.
Aut szukamy w niedziele i wieczorami
W styczniu OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln użytkowników, a liczba wizyt wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy średnio spędzali na stronie 12,5 minuty, przeglądając 14,7 odsłon na wizytę. Jeśli chodzi o dni, największa aktywność przypadała w niedziele i święta, a jeśli chodzi o godziny to 17:00-21:00. Użytkownicy są aktywni i intensywnie przeglądają oferty, poszukując aut, częściej odwiedzając platformę w ciągu miesiąca, co może wskazywać na duże zaangażowanie i realną chęć zakupu.
Rozbieżności między segmentami sprzedających
Ceny aut używanych na OTOMOTO wzrosły o 3% m/m dla użytkowników biznesowych, podczas gdy w segmencie prywatnym spadły o 3,45%. Mediana cen aut w skali kraju obniżyła się o 1000 zł m/m, przy czym największe spadki odnotowano w województwach podkarpackim (-2700 zł) oraz lubelskim, lubuskim i opolskim (-1900 zł). Jedynym regionem, w którym ceny wzrosły, było województwo łódzkie (+400 zł m/m). Spadek cen może wynikać z faktu, że prywatni sprzedający nie zdążyli sprzedać swoich pojazdów w grudniu i obecnie wystawiają „rocznikowo starsze”, zaś sprzedający biznesowi mieli wystarczająco czasu, aby zaopatrzyć się w nowy towar, który może być zaoferowany po wyższych cenach.
Użytkownicy biznesowi sprzedają szybciej
W styczniu 2025 średni czas aktywności ogłoszeń biznesowych skrócił się o 2 dni, podczas gdy dla sprzedawców prywatnych pozostał bez zmian. Po raz pierwszy w historii raportów średni czas aktywności ogłoszeń dla użytkowników indywidualnych przekroczył wartości biznesowe. Wskaźnik MDS (średni czas potrzebny na wyprzedaż wszystkich ogłoszonych aut) wzrósł z 68 dni w grudniu 2024 do 81 dni w styczniu 2025. Taka wartość MDS jest typowa dla stycznia, gdyż do jego obliczenia używamy szacunku sprzedaży aut z okresu ostatnich 45 dni, tj. okresu świąteczno- noworocznego, wiosenne ożywienie na rynku powinno przyczynić się do skrócenia tego wskaźnika w kolejnych miesiącach.
Przybywa kupujących maszyny ciężkie
Segment maszyn ciężkich odnotował wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m, co sugeruje zwiększone zainteresowanie tym rynkiem. Po słabszym 2024 r., w którym sektor notował spowolnienie, początek 2025 r. przynosi odbicie i wzrost aktywności kupujących.