Jak działa układ centralnego smarowania?
Wciąż wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem braku płynności podczas poruszania się poszczególnych elementów maszyny. Wynika to zazwyczaj ze zbyt małej ilości środka smarnego. To sprawia, że urządzenia działają gorzej, mniej efektywnie i szybciej ulegają zniszczeniu. Dobrze działająca maszyna to maszyna nasmarowana. Dlatego stosuje się układy centralnego smarowania. Czym są i co warto na ich temat wiedzieć?
Układ centralnego smarowania i jego budowa
Układ centralnego smarowania budują przede wszystkim punkty smarowania. To miejsca, do których docelowo ma trafić smar. Jego rozprowadzanie ma miejsce poprzez specjalne przewody zasilające punkty smarowania. W większych układach stosowane są rozdzielacze drugiego stopnia, które pozwalają na dostarczanie smaru do przewodów. Są one zasilane przez przewód zasilający drugiego stopnia. Do wspomnianego przewodu rozdzielającego smar trafia z rozdzielacza głównego, który niekiedy bywa jedynym rozdzielaczem (w mniejszych układach). Smar jest dostarczany przez przewód główny z zaworem bezpieczeństwa, który oddziela go od pompy smarowania.
W jaki sposób może być zasilany układ centralnego smarowania?
W zasadzie układ centralnego smarowania może być zasilany w różny sposób. Sporo zależy od wielkości i stopnia zaawansowania urządzenia. Pompy bywają ręczne, elektryczne i pneumatyczne. Największą popularnością cieszą się pompy elektryczne. Są bowiem stosunkowo niedrogie i wygodne w obsłudze. W maszynach, w których nie można podłączyć napięcia zasilającego, stosowane są pompy pneumatyczne. Czasem jest to zresztą wskazane ze względów bezpieczeństwa. Pompy ręczne stosowane są rzadko np. w sytuacji, gdy smarowanie jest potrzebne jedynie od czasu do czasu.
Nie ma wygodniejszego sposobu na rozprowadzanie smaru w konkretne miejsca niż układ centralnego smarowania. Rozwiązanie to jest dzisiaj bardzo popularne i wykorzystuje się je w wielu gałęziach przemysłu np. w motoryzacji, hutnictwie czy przemyśle spożywczym.