Zdalna rekrutacja: świat przygód rekrutera XXI wieku

Zdalna rekrutacja: świat przygód rekrutera XXI wieku

Dział rekrutacji pozostaje w tyle, jeśli chodzi o pracę zdalną, większość organizacji wymaga fizycznej obecności rekruterów i pracowników działu HR w biurze podczas procesu rekrutacji. W okresie pandemii doświadczone rekruterzy techniczni rzucili wyzwanie tej normie, rekrutując do zdalnych zespołów, a nawet robiąc to w sposób zdalny. Są wśród nich tacy, którzy prowadzą zdalną działalność rekrutacyjną już od kilku lat i robią to z naprawdę dużym powodzeniem.

Ważne doświadczenie w branży rekrutacji

Jak zauważają rekruterzy, mający doświadczenie w pracy zdalnej, najczęściej powinni stawiać czoła wyzwaniom związanym z zarządzaniem czasem, ponieważ praca wynosząca 40 godzin tygodniowo podczas podróży zajmuje więcej czasu, niż często oczekują. Skutecznym działaniem okazuje się redukcja swojego czasu pracy do 24 godzin w tygodniu, aby zrównoważyć pracę i podróżowanie. W zakresie logistyki rekrutacji tacy fachowcy doradzają dzielić swoje zadania pomiędzy pozyskiwaniem specjalistów i obsługą przychodzących kandydatów. Elastyczność pracy zdalnej pozwala odbierać telefony wieczorem, co wygodnie wyróżnia takich rekruterów od tych pracujących w biurze. Unikalne doświadczenie takich rekruterów daje wgląd w potencjał zdalnej rekrutacji i pracy z niekonwencjonalnych lokalizacji.

Wady i korzyści pracy zdalnej rekruterów

Wielu specjalistów, rekrutujących zdalnie, doświadczyło już zarówno korzyści, jak i wyzwań związanych z pracą zdalną. Cieszą się, że mogą jednocześnie podróżować i pracować, zawsze mając przy sobie telefon, aby móc odbierać połączenia od kandydatów. Wielu managerów ds. rekrutacji nie ma nic przeciwko temu, by ich zespół pracował zdalnie, o ile osiąga odpowiednie wyniki. 

Pomimo wolności, często pojawiają się nieoczekiwane wyzwania, takie jak brak podłączenia do prądu i wi-fi lub brak osobistych kontaktów ze współpracownikami. Ciasne pomieszczenie mieszkalne w vanie lub hałas w hotelu podczas podróży także mogą stanowić problem dla osób pracujących zdalnie. Jednak największym problemem, zauważonym w badaniach Clever Staff, jest brak umiejętności właściwego zarządzania czasem.

Trudno bywa się wyłączyć i zrobić sobie przerwę, wymaga to zarówno ogromnej samodyscypliny, jak i motywacji, a ponadto praktycznego doświadczenia w organizacji pracy zdalnej i komunikacji zarówno z firmami, jak i kandydatami.

Różnice pomiędzy pracą zdalną a biurową są szczególnie dobrze zauważalne po powrocie rekruterów do biur. W biurze są częścią zespołu i mają więcej okazji do współpracy, rutyna również staje się bardziej ustrukturyzowana. Rola zdalnego rekrutera jest niezależna, a więc oddziałuje bezpośrednio na proces zatrudnienia, z kolei praca w biurze pozwala na podejmowanie bardziej strategicznych inicjatyw.

Czym cechuje się praca zdalnego rekrutera?

Podczas procesu rekrutacji, każdy rekruter, w tym ten pracujący zdalnie, powinien wykazywać zainteresowanie kandydatem, starać się jak najlepiej go poznać i zdobyć jak najwięcej informacji na jego temat. Powinien być też dostępny dla kandydata i okazywać gotowość do pomocy. Rekruter powinien być otwarty na pytania i odpowiadać na nie najszybciej, jak to tylko możliwe. W przypadku niedostępności, powinien ustawić automatyczną wiadomość informującą o terminie swojego powrotu do pracy.

Aby dobrze wykonywać swoją pracę, każdy dobry rekruter powinien posiadać zestaw umiejętności, który obejmuje mieszankę umiejętności twardych i miękkich, wynikających albo z jego osobowości, albo nabytych w czasie.

Umiejętności miękkie są związane z osobowością rekrutera i obejmują takie cechy, jak: dbałość o szczegóły, dobra komunikacja i umiejętność bycia uważnym słuchaczem, budowanie relacji oraz zarządzanie czasem i praca wielozadaniowa. Dbałość o jakość procesu rekrutacji i szczegóły jest bardzo ważna, ponieważ ma wpływ na reputację firmy. Umiejętność komunikacji i bycia dobrym słuchaczem jest kluczowa w budowaniu pozytywnych relacji z kandydatami. Dobra komunikacja i budowanie relacji pomaga zaprezentować markę firmy i tworzy pozytywne doświadczenia rekrutacyjne. Zarządzanie czasem i praca wielozadaniowa jest niezbędna, ponieważ proces rekrutacji składa się z wielu czynności i wymaga multitaskingu.