Top 5 najwyżej wycenianych marek na świecie

Top 5 najwyżej wycenianych marek na świecie

Świat jaki dziś znamy wydaje się być w pełni zdominowany przez wielkie amerykańskie korporacje. Niewątpliwie głównym powodem zaistniałej sytuacji jest globalizacja. Dobra i usługi, za które odpowiada stosunkowo niewielka liczba megaprzedsiębiorstw dostępne są w niemal każdym zakątku świata. Również nam samym ciężko jest wyobrazić codzienne życie, w którym brakuje rozpoznawalnych produktów pochodzących od światowych gigantów.


Anglosaskie spółki są w stanie generować wielomilionowe przychody i osiągają znaczną przewagę nad konkurencją. W globalnym zestawieniu, który jest corocznie przygotowywany przez Kantar BrandZ, wciąż przodują firmy zza oceanu. W głównej mierze są nimi Amazon oraz Apple. Niemniej jednak, na liście 10 najwyżej wycenianych marek na świecie znaleźli się również przedstawiciele innych państw, między innymi z Chin: Tencent z wyceną 240 931 miliardów dolarów oraz Alibaba wyceniany na około 196 miliardów.

Amazon

Do uporządkowania marek pod względem ich wartości skorzystać można z rocznego podsumowania za rok 2021, który w całości przygotował Kantar BrandZ. Według ich wyceny, pierwszy na liście znalazł się Amazon, który został wyceniony na 683 852 miliardów dolarów. Podmiot ten zaliczył wzrost o ponad 60% w stosunku do ubiegłego roku. Przedsiębiorstwo, którego właścicielem jest słynny Jeff Bezos, zostało założone w 1994 roku i aktualnie jest największym sklepem internetowym posiadając 150 mln użytkowników. Amazon również zajmuje się handlem elektronicznym B2C posiadając centra na całym świecie, w tym w Polsce 9 obiektów.

Apple

Drugi na liście znalazł się Apple. Został wyceniony na kwotę 611 997 miliardów dolarów.  W takim przypadku, firma zaliczyła skok aż o 74% w stosunku do poprzedniego roku.  Przedsiębiorstwo informatyczne zostało założone w 1976 roku przez Steve’a Jobsa, Steve’a Wozniaka, Ronalda Wayne’a. Pierwszym wytworzonym urządzeniem, przez biznes z stanu Kalifornia, zostało Apple I – komputer. Obecnie spółka zajmuje się projektowaniem i produkcją komputerów, urządzeń mobilnych, ale również oprogramowań czy serwisów.

Google

Podium zamyka firma informatyczna zza oceanu, czyli Google LLC, z wyceną na poziomie 457 998 miliardów dolarów. Znane jest ono ze swojego najpopularniejszego produktu jakim jest wyszukiwarka google. Zostało założone w 1998 roku przez dwóch doktorantów z Uniwersytetu Stanforda (Larry’ego Page’a i Siergieja Brina). Misją przedsiębiorstwa jest uporządkowanie światowych zasobów informacji w taki sposób, żeby były one dostępne i użyteczne dla każdego.

Microsoft

Producent systemów operacyjnych MS-DOS, Microsoft Windows i Microsoft Office (oprogramowanie ułatwiające pracę biurową) uplasował się na 4 miejscu. Specjaliści wycenili markę na kwotę 410 271 miliardów dolarów. Spółka, z siedzibą w Redmond w stanie Waszyngton, rozpoczęła swoją działalność w 1975 roku. Jej założycielami zostali Bill Gates i Paul Allen. Microsoft słynie z systemów operacyjnych i w tej dziedzinie jest kluczowym graczem na rynku. Świadczy nawet o tym fakt, iż szacunkowo od 90% do 98% komputerów osobistych wspomagano systemami operacyjnymi Windows w 2004 roku.

Tencent

Na piątym miejscu w raporcie, przygotowywanym przez Kantar BrandZ, znalazła się międzynarodowa korporacja technologiczna – Tencent, której wartość wycenili specjaliści na kwotę 240 931 miliardów dolarów. Tencent skupia się w głównej mierze na nowoczesnych technologiach i Internecie. Filie rozłożone po całym świecie umożliwiają różnego rodzaju produkty i usługi na całym świecie, ale również w Chinach. Spółka została założona w 1998 roku, a jej główna siedziba znajduje się Shezhen.

 Duża dysproporcja w wartości spółek pomiędzy markami, które znalazły się w miejscach od 1 do 4, a z resztą przedsiębiorstw, świadczy tylko i wyłącznie o silnej pozycji tychże podmiotów. Również z raportu, opracowanego przez Kantar BrandZ, możemy jasno wywnioskować silny postęp azjatyckich przedsiębiorstw, które coraz bardziej zaczynają konkurować z tymi największymi na globalnym rynku. Jeśli interesujesz się tematyką wyceny znaków towarowych, to specjalistyczne informacje znajdziesz na stronie CMT Advisory.

Źródło: Publikacja partnera