Weryfikacja kontrahenta — sprawdź firmę i zabezpiecz się przed stratą

Weryfikacja kontrahenta — sprawdź firmę i zabezpiecz się przed stratą

Weryfikacja firm przed podjęciem współpracy to element bardzo często pomijany, a jednak kluczowy w drodze po sukces biznesowy. Okazuje się, że znacznie łatwiej jest znaleźć partnera biznesowego, niż sprawdzić jego wierzytelność finansową. Ta natomiast może zaważyć o powodzeniu nie tylko danej współpracy, ale i o naszej przyszłości na rynku. Dlaczego weryfikacja kontrahenta jest kluczowa w biznesie? Odpowiadamy.


Weryfikacja kontrahenta podstawą każdej współpracy

Proces znalezienia odpowiedniego kontrahenta może zajmować bardzo dużo czasu. Dokładny research, dopasowanie firm oraz ustalenie warunków współpracy to nie lada wyzwanie. Jak się jednak okazuje to dopiero początek trudności, z którymi musimy się zmierzyć, aby osiągnąć upragniony sukces. Potencjalny kontrahent może wydawać się doskonały — oferować szybką realizację zlecenia, niską cenę, wyjątkowe warunki znacznie lepsze od konkurencji, ale co jeśli ostatecznie okaże się niewypłacalny? Wówczas te wszystkie atrakcyjne uwarunkowania przeradzają się w straty finansowe dla naszej firmy i mogą wręcz zagrażać naszej stabilności rynkowej. To sprawia, że weryfikacja kontrahenta stanowi podstawę każdej współpracy. Zanim nawiążesz współpracę, sprawdź, czy Twój potencjalny partner biznesowy jest w ogóle wypłacalny.

Niewypłacalność firm coraz bardziej powszechna

Może wydawać się, że ryzyko niewypłacalności firmy jest niewielkie. Przecież na papierze wszystko wygląda świetnie. Niestety, problem ten staje się coraz bardziej powszechny w naszym kraju. Szczególnie teraz, gdy przedsiębiorstwa dotknięte są skutkami kryzysu gospodarczego, a nowe regulacje prawne znacząco uderzają w przedsiębiorstwa.

Największe ryzyko jest w branżach, w których okres płatności jest bardzo długi. Takim przykładem jest branża TSL, czyli Transport, Spedycja i Logistyka. Tu okres płatności wynosi nawet do 90 dni, co oznacza, że za wykonaną usługę możemy otrzymać płatność dopiero 3 miesiące później. W tak długim okresie czasu nawet dobrze prosperująca firma może napotkać różne problemy i ostatecznie mieć problem z wypłacalnością. Do tego dochodzi ryzyko współpracy z firmami oszustów, którzy działają bez wyjątku na każdym rynku. Jak zatem odpowiednio weryfikować wiarygodność finansową kontrahentów?

Weryfikacja firm — odpowiednie metody sprawdzenia firm

Istnieje wiele sposobów na weryfikację firm, należy jednak poświęcić im chwilę czasu. Na polskim rynku istnieją różne źródła informacji, które dostarczą nam cenne dane na temat interesujących nas przedsiębiorstw. To na czym należy się skupić w pierwszej kolejności to potwierdzenie czy dana firma faktycznie działa na rynku i czy posiada aktywny status VAT. Sprawdzimy to między innymi za pomocą urzędowych baz, które umożliwiają taką weryfikację. Dodatkowo istnieją również publiczne bazy dłużników, gdzie wystarczy wpisać NIP firmy i sprawdzić, czy dane przedsiębiorstwo zalega już innym podmiotom. Te metody są często darmowe, jednak nie zawsze skuteczne. W takim przypadku warto zainwestować i postawić na sprawdzone sposoby.

Skuteczne metody weryfikacji kontrahenta

Jeszcze bardziej efektywnym sposobem jest skorzystanie z wywiadowni gospodarczych, które dostarczają szczegółowe raporty na temat firm. Jednak ten sposób jest najdroższy i najbardziej czasochłonny, bowiem może zając nawet kilka tygodni. To sprawia, że najlepszym i jedynym tak zaawansowanym sposobem weryfikacji jest skorzystanie z systemu Temida — inteligentnej weryfikacji kontrahenta. System Temida, dzięki rozbudowanej bazie danych oraz za pomocą sztucznej inteligencji AI sprawdzi każdą firmę w zaledwie 30 sekund. W ten sposób w moment otrzymamy ocenę weryfikacji kontrahenta i szczegółowy raport z predykcją jego wypłacalności nawet do 90 dni. To pozwoli na stawianie pewnych kroków na rynku.

Źródło: Publikacja partnera