5 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy zlecaniu drukowania plakatów

5 rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy zlecaniu drukowania plakatów

Plakaty to jedne z najbardziej popularnych narzędzi reklamowych, które możemy spotkać dosłownie wszędzie. Stanowią również bardzo modny ostatnimi czasy dodatek do wystroju wnętrz, dzięki swojej niskiej cenie i łatwości montażu. Plakaty mogą występować w różnych rozmiarach, pełnić funkcję promocyjną, informacyjną bądź wyłącznie dekoracyjną. Dostępne są w różnych formatach, a grafiki i projekty, które można na nie nanieść, są nieograniczone.


Drukowanie plakatów — jaki papier wybrać?

Drukowanie plakatów jest bardzo proste, jednak wymaga zadbania o kilka bardzo istotnych szczegółów. Jednym z nich jest rodzaj papieru, na jakim plakat ma zostać wydrukowany. Powinien być trwały, mieć odpowiednie wykończenie, a także dobrze oddawać kolory. Bardzo dobrze nadaje się do tego papier kredowy o gramaturze od 130 g. Im większa gramatura, tym plakat będzie lepiej się prezentował oraz będzie bardziej wytrzymały. Dlatego też w przypadku dużych formatów najlepiej jest wybierać papier o macie od 170 do 250 g.

Format plakatu — wielkoformatowy czy niewielkich rozmiarów?

Przed wydrukowaniem plakatu należy również zadbać o wybór odpowiedniego formatu. Zależy on od osobistych oczekiwań i preferencji zamawiającego, a także od miejsca, w którym dany plakat będzie się prezentować. Wielkość plakatu ma wpływ między innymi na dobór metody drukowania.

Metody drukowania plakatów

Drukowanie plakatów odbywa się przede wszystkim przy wykorzystaniu dwóch metod: druku cyfrowego i offsetowego. Druk cyfrowy należy do zdecydowanie najpopularniejszych metod, gdyż używany jest między innymi do drukowania ulotek, wizytówek czy katalogów. Maszyny do tego druku pracują w technologii laserowej, wykorzystując cylinder pokryty warstwą światłoczułą. Tworzy on obraz utajony, który przy pomocy toneru przenosi się na wybrany nośnik i zespala z nim termicznie.

Offset natomiast to rodzaj druku płaskiego polega na przenoszeniu obrazu na nośnik za pomocą elementu pośredniczącego. Umożliwia wydruk wielokanałowy, a jego cena jest bardzo atrakcyjna.

Plakat jedno- czy dwustronny?

Podczas drukowania plakatów do wyboru jest wydruk jedno- lub dwustronny. Najczęściej spotykana jest pierwsza wersja, na przykład w plakatach powieszonych w domu, jednak druk dwustronny daje większe możliwości — po obu stronach można nadrukować tę samą treść bądź też zupełnie inną. Taki rodzaj plakatów często spotykany jest na przykład na wiatach autobusowych.

Uszlachetnianie plakatów

Chcąc podnieść estetykę drukowanego plakatu i nadać mu efekt produktu premium, można zdecydować się dodatkowo na uszlachetnianie. Może ono objąć całą powierzchnię plakatu, również dwustronnego, lub znajdować się wyłącznie na wybranych elementach. Urozmaici to ogólny wygląd plakatu i nada mu bardziej eleganckiego wyrazu. Pojedyncze polakierowane elementy przyciągają wzrok i podkreślają oryginalność całego projektu. Co więcej, uszlachetnienie nie tylko podnosi estetykę plakatu, ale i wzmacnia jego powierzchnię. Wpływa również na jakość kolorów, czyniąc je bardziej wyraźnymi i nasyconymi.

Źródło: Publikacja partnera