OPEC i Rosja właśnie skazały świat na drogie paliwo.

Zwiększenie produkcji o ok. 0,6 proc. raczej nie rozwiąże problemów zbyt małej w stosunku do popytu podaży ropy naftowej i spadających zapasów. To oznacza, że kierowcy powinni pogodzić się z drożyzną na stacjach paliwowych. Benzyna i olej napędowy mogą osiągać rekordowe ceny - pisze Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

Marcin Lipka

Przedstawiciele OPEC i Rosji na spotkaniu w Wiedniu zdecydowali, że produkcja ropy naftowej zostanie zwiększona realnie o 600 tys. baryłek dziennie (bpd). Niestety, to za mało, by ustabilizować rynek w kolejnych kwartałach, biorąc pod uwagę zagrożenia dotyczące utrzymania bieżącej podaży z objętego sankcjami Iranu i będącej w rozsypce ekonomicznej Wenezueli.

Sporów wiele, ale interes wspólny

Przed każdym ważniejszym spotkaniem producentów ropy naftowej pojawia się wiele scenariuszy. Do piątku Rosjanie sugerowali, że chcą zwiększenia produkcji aż o 1,5 mln bpd. Iran z kolei nie chciał w ogóle podwyższenia wydobycia ze względu na nałożone sankcje i brak technicznych możliwości zwiększenia mocy produkcyjnych.

Faktycznie jednak mimo geopolitycznych różnic wewnątrz OPEC i na linii OPEC - Rosja interes państw zrzeszonych w kartelu jest wspólny. Polega na osiągnięciu jak najwyższej ceny przy jednoczesnym podtrzymaniu popytu, niestymulowaniu rozwoju alternatywnych źródeł energii czy wydobycia z USA. Ten interest producentów został zaspokojony i zawarto porozumienie. To jednocześnie zła informacja dla importerów i konsumentów. Ceny paliw pozostaną wysokie, a niewykluczone, że dalej będa rosnąć, gdyż kurcha równowaga na rynku ropy może szybko ustąpić ponownie miejsca malejącym zapasom i niewystarczającej podaży.

Powrót na szczyty bardzo prawdopodobny

Według czerwcowych szacunków Międzynarodowej Agencji Energetycznych (IEA), przy założeniu zmniejszania produkcji przez Iran oraz Wenezuelę, zapasy ropy mogą kurczyć się o ok. 1,3 mln bpd w czwartym kwartale br. W drugiej połowie 2019 r. może to być nawet 1,5 mln bpd. 

600 tys. bpd jest więc kroplą w morzu potrzeb, której pozytywny efekt zniknie szybciej niż się pojawił. Dzisiejsze decyzje producentów ropy oznaczają więc, że istnieje duże ryzyko utrzymania się cen paliw w okolicach 5 zł za litr w kolejnych tygodniach. Niestety, wzrosło również prawdopodobieństwo, że zarówno benzyna bezołowiowa, jak i diesel w drugiej połowie roku znowu zaczną drożeć i przekroczą osiągnięte na początku czerwca wieloletnie rekordy na poziomie odpowiednio 5,14 i 5,09 zł/litr.

Marcin Lipka, analityk Cinkciarz.pl  
Źródło: Cinkciarz.pl  

INFORMACJE O MARCE

Spółka Cinkciarz.pl to jedna z najszybciej rozwijających się firm w Europie. Z usług lidera internetowego rynku wymiany walut korzystają m.in. przedsiębiorstwa i instytucje oraz klienci indywidualni. Od 2010 r. firma z powodzeniem funkcjonuje w sektorze fintech. System rozwiązań, które oferuje to innowacyjny produkt finansowy. Firma należy do organizacji SWIFT, zrzeszającej największe banki oraz instytucje finansowe.
Serwis jest dostępny przez całą dobę. Użytkownicy mają możliwość wymiany waluty za pomocą portfela walutowego, modelu transakcji społecznościowych oraz z rachunku bankowego. Wymianę walut wspiera szereg narzędzi: stałe zlecenie, polecenie zapłaty, alert walutowy. Serwis udostępnia również aplikacje mobilne na wszystkie najpopularniejsze systemy operacyjne: Android, iOS, Windows Phone, Blackberry oraz Windows 8.
Firma aktywnie wspiera ideę sportu. Cinkciarz.pl jest sponsorem klubu koszykarskiego Chicago Bulls oraz Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej.

655
Skomentuj artykuł
Komentarz:

Autor:
Kod weryfikacji:
Przepisz kod:
nowy obrazek

Dodaj komentarz


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. Zamknij