Program Luxtorpeda 2.0: czy doczekamy się szybkich i tanich pociągów?

Program Luxtorpeda 2.0: czy doczekamy się szybkich i tanich pociągów?

Szybka, wygodna podróż energooszczędnym i bezobsługowym pociągiem – to na razie dalsza przyszłość, lecz w branży już teraz zachodzą znaczące zmiany. Program Luxtorpeda 2.0 ma na celu rozwój polskiego transportu kolejowego. Jakie modyfikacje są konieczne obecnie, a jaki kształt przybierze kolej w bardziej odległej perspektywie?


„Pociągi osobowe i towarowe muszą być szybsze i dostępniejsze” – stwierdza w rozmowie z agencją informacyjną infoWire.pl Józef Michalik, wiceprezes zarządu firmy Newag. Dobrze, by były zintegrowane z innymi środkami transportu, takimi jak tramwaje czy samoloty. Wtedy zmiana sposobu lokomocji nie będzie kłopotliwa dla pasażerów, a podróż do celu będzie przebiegała szybciej.

Zapewnić to może program Luxtorpeda 2.0. Ma on na celu rozwój szeroko pojętego rynku kolejowego: poprawę systemów zarządzania, a także zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. „Szczególny nacisk zostanie położony na wzrost polskich możliwości eksportowych” – zaznacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

W jakim kierunku zmierza kolej i czego mamy spodziewać się w przyszłości? „W najbliższym okresie kluczowe będzie skrócenie czasu przejazdu. Dłuższa perspektywa może przynieść większy poziom automatyzacji, a w rezultacie – pociągi bezobsługowe. Myślę, że zredukowane zostanie zużycie energii, a pojazdy będą bardziej ekonomiczne i efektywniejsze, choć raczej nie lżejsze. Tabor zmniejszy się, lecz będzie jeździł częściej” – przewiduje Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu firmy Pesa Bydgoszcz.

Źródło: infoWire.pl